گروه جهان: پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی و تاخیر در اجرا بالاخره سربازان عملیات‌های ویژه آمریکایی خود را به اردن رسانده‌اند تا در آن کشور به تربیت نظامی مخالفان سوری، موسوم به ارتش آزاد سوریه بپردازند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، هدف این عده از سربازان ویژه آمریکا آموزش نظامی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه است که ادعا می‌شود در مقایسه با سایر مخالفان سکولارتر و میانه‌روتر هستند. روز پنج‌شنبه مقامات پنتاگون با تایید این مطلب گفتند این نیروها کار آموزش شورشی‌ها را در اردن به‌عهده خواهند گرفت.

مقامات پنتاگون می‌گویند قرار است این نیروها هم به‌خوبی تجهیز شوند و هم از آموزش بالای نظامی برخوردار شوند تا با دولت خودخوانده اسلامی که از تجهیزات بهتری نسبت به سایر گروه‌های درگیر در منطقه برخوردار است، مبارزه کنند. برخی از تحلیلگران می‌گویند واشنگتن پس از حضور افراطیون در سوریه، گزینه برکناری اسد را از اولویت‌هایش کنار گذاشته است. آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد ترکیه و عربستان سعودی اعتقاد دارند که آمریکا، بیش از اینکه به فکر برکناری اسد باشد، با تربیت این نیروها قصد دارد تا دولت خودخوانده اسلامی را تضعیف کند. به نوشته این خبرگزاری، آمریکا در واقع قصد دارد تا این نیروها را برای جنگ با داعش آماده کند. این در حالی است که روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد این گروه در میان مخالفان دمشق، پس از شروع نا‌آرامی‌ها مهجورترین گروه بوده است. پیش از این کشورهایی مانند عربستان سعودی و ترکیه از این گروه حمایت می‌کردند و بارها از واشنگتن در خواست کرده بودند تا آمریکا این گروه نظامی را مورد حمایت مالی و معنوی خود قرار دهد. به عقیده کارشناسان، آموزش این گروه سال‌ها طول خواهد کشید تا این نیرو بتواند جایگزینی برای نیروهای افراطی شود. اشتون بی‌.کارتر، وزیر دفاع ایالات‌متحده می‌گوید در دور نخست این تمرینات، آمریکا مسوولیت آموزش ۹۰ شورشی را به عهده خواهد گرفت. وزیر دفاع ایالات‌متحده که به همین منظور کنفرانس خبری ترتیب داده بود، اعلام کرد این نیروها برای اجرای عملیات، چند ماه آموزش مداوم لازم دارند. او اما به یک نکته دیگر هم در این کنفرانس اشاره کرد و گفت که هنوز پنتاگون در مورد «موفقیت این طرح» به نتیجه لازم نرسیده است. او ادامه داد: «برای اینکه بگوییم این برنامه موفق خواهد شد یا نه باید منتظر ماند تا نتایج آن‌را ببینیم.» پیش از این، نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه به‌طور جداگانه مورد حمایت «سی‌آی‌ای» قرار گرفته بودند. سی‌آی‌ای پیش از این، از طریق برخی کشورها به این نیروها، موشک‌های ضدتانک رسانده بود اما چندی بعد این موشک‌ها به دست نیروهای افراطی و جبهه النصره رسید. آمریکا مدتی بود که کمک‌های نظامی‌اش را به این گروه قطع کرده بود، زیرا برخی از نفرات این گروه، سر از گروه‌های افراطی درآورده بودند. با رسمیت یافتن آموزش نیروهای موسوم به میانه‌رو از سوی آمریکا، تحولات سوریه وارد فاز تازه‌ای شده است. این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه هافینگتون‌پست فاش کرده‌اند که ترکیه و عربستان سعودی نیز به دلیل تاخیر آمریکا در کمک به نیروهای مخالف میانه‌رو، راسا دست به کار شده‌اند و وارد فاز حمایتی از گروه‌هایی مثل جبهه النصره و احرارالشام شده‌اند.

آمریکا مخالف است

در حالی که دو کشور عربستان و ترکیه قصد دارند تا شمال سوریه را به قلمرو احرارالشام و جبهه النصره تبدیل کنند، آمریکا اعلام کرده است که از این ائتلاف حمایت نخواهد کرد. آمریکا هر دو گروه یاد شده را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است. گروه النصره، بارها وفاداری خود را به القاعده اعلام کرده است و آنکارا نیز قصد دارد تا از طریق گروه احرار‌الشام، جبهه النصره را متقاعد کند تا از گروه القاعده اعلام برائت کند. وردا اوزر می‌نویسد: ترکیه و آمریکا بر سر یک موضوع حیاتی با هم به اختلاف برخورده‌اند. آمریکا قصد دارد تا با آموزش نیروهای موسوم به میانه‌روی سوری آنها را به جنگ با دولت خودخوانده اسلامی در سوریه بفرستد، اما ترکیه می‌گوید آنها باید پس از آموزش وارد منطقه امن «Safe Zone» شوند تا یک منطقه مستقل در شمال سوریه تشکیل دهند. هدف ترکیه از این کار، در واقع به مخالفت این کشور با سوریه و دولت اسد بازمی‌گردد. ترکیه قصد دارد تا این نیروها را به‌عنوان جایگزین دولت دمشق در شمال سوریه مستقر کند.