گروه جهان- نیمه‌های شبی که قرار بود مردم دو شهر شرقی اوکراین راحت سر بر بالین بگذارند چرا که آتش‌بسی دیگر تصویب شده بود، باز زوزه صدای گلوله‌ها مردم این دو شهر را بی‌خواب و در عمل آتش‌بس ۲ را بی‌اعتبار کرد. در شرایطی که روز چهارشنبه بین آلمان و فرانسه و روسیه آتش‌بسی تازه در مینسک برقرار شده تا مردم شهرهای شرقی اوکراین از جنگ و خونریزی رهایی یابند، اما اعتبار آتش‌بس به یک روز هم نرسیده و رقص گلوله‌ها در تاریکی شب از سر گرفته شده است.

افزون بر ۱۰ ماه است که شرق اوکراین محل درگیری بین ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان روسی‌تبار شده است. سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که نیمه‌‌شب شنبه، شهر ساحلی ماری‌پول شاهد درگیری‌های پراکنده‌ای بوده که به منزله نقض آتش‌بس بوده است. پس از این حمله، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد با حمله نیروهای شورشی علیه ارتش اوکراین، آتش‌بس به خطر افتاده است. او می‌گوید شورشی‌ها پس از توافقی که در مینسک صورت گرفت، آتش‌بس را نقض کردند و در شهر ساحلی ماری‌پول چندین سرباز اوکراینی را کشتند.

برخی می‌گویند جدایی‌طلبان سعی داشتند نقاط حساس شهر ماری‌پول را به تصرف خود درآورند آنگاه به مفاد آتش‌بس مورد اشاره عمل کنند.

ایالات‌متحده آمریکا نیز در واکنش به تداوم حملات شورشی‌ها در شرق اوکراین گفت که طرفداران جدایی‌طلب روسی‌تبار «روح توافق‌نامه» را نقض کرده‌اند. خانم جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات‌متحده در این‌باره گفت کشورش نگران ادامه درگیری‌ها در مناطق پرجمعیت در شرق اوکراین است. جن ساکی همچنین درخصوص توافق یاد شده گفت کشورش نگران پایبند نبودن روسیه به تعهدات خود است. آمریکا مدعی است روسیه در حال ارسال یک محموله بزرگ نظامی به شورشیان اوکراین است.

در این راستا کاخ سفید از کرملین خواسته است مانع ارسال این کمک‌های نظامی به شورشیان شود، زیرا به اعتقاد آمریکا این عمل نقض توافق‌نامه مورد اشاره در مینسک است.

شبکه خبری اینترفاکس روسیه می‌گوید در طول یک روز ارتش اوکراین در شهر دونتسک حدود ۱۰۰ تن از نیروهای خود را از دست داده است. این در حالی است که برخی خبرگزاری‌های غربی از جمله آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه تعداد کشته‌ها را به ترتیب ۲۴ و ۲۷ نفر عنوان کرده‌اند.

این درگیری‌ها در شرایطی رخ داده است که کشورهای اروپایی به مسکو هشدار داده‌اند در صورت تداوم بحران در شرق اوکراین، دست به تحریم‌های سخت‌تری علیه مسکو خواهند زد.

براساس توافقی که روز چهارشنبه بین سران روسیه، فرانسه و آلمان صورت گرفته است، مفاد آتش‌بس نخست در مینسک که در شهریورماه سال جاری نگاشته شده بود، مجددا احیا شده است و بر اساس آن قرار است طرفین درگیر دست از جنگ بردارند و به شهرهایی که خواستار خودمختاری هستند، استقلال بیشتری اعطا شود.

این جنگ تاکنون نزدیک ۵ هزار و ۵۰۰ کشته در برداشته است و بر اساس اخبار منتشر شده، مردم شهرهای شرق اوکراین در خرابه‌های باقی‌مانده از ۱۰ ماه جنگ و خونریزی زندگی می‌کنند.