تراژدی مدرسه پیشاور

گروه جهان: طالبان پاکستان صبح دیروز - سه‌شنبه- به یک مدرسه نظامی در پیشاور- شمال غرب پاکستان- حمله کرده و بیش از ۱۲۰ بچه مدرسه‌ای را کشتند. اگرچه، تا لحظه تنظیم گزارش آمار کشته‌ها و زخمی‌ها مختلف بود؛ اما منابع بیمارستانی می‌گویند دست‌کم ۲۸ نفر دیگر هم زخمی شدند. یکی از مسوولان بیمارستان « Lady Reading » می‌گوید آمار کشته‌ها ممکن است زیادتر باشد؛ چرا که هر لحظه اجسادی از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود. ظهیر شاه شیرازی می‌گوید: «وضعیت بسیار وخیم است. به گفته برخی منابع، تمام راه‌های منتهی به این منطقه مسدود است. ما هنوز نمی‌دانیم در آنجا چه می‌گذرد؛ اما برخی منابع می‌گویند هنوز اجساد دیگری در داخل این مدرسه است.» سخنگوی تحریک انصاف پاکستان (TTP) یا طالبان پاکستان اعلام کردند طالبان دستور داده بود که «دانش‌آموزان بزرگ‌تر» هدف قرار گیرند. مقام‌های نظامی می‌گویند دست‌کم ۶ مرد مسلح وارد «مدرسه دولتی نظامی» شدند و گفته می‌شد حدود ۵۰۰ دانش‌آموز و معلم در آنجا حضور داشتند.

محمد خراسانی، سخنگوی تحریک انصاف، به الجزیره می‌گوید ۶ بمب‌گذار انتحاری به این مدرسه فرستاده شدند. وی می‌گوید به این عاملان انتحاری دستور داده شده بود که به دانش‌آموزان جوان‌تر اجازه خروج از مدرسه بدهند؛ اما سایرین را بکشند. این مقام طالبان می‌گوید: این حمله در پاسخ به عملیات نظامی ارتش پاکستان و متحدانش در شمال منطقه قبایلی وزیرستان انجام شد. ارتش پاکستان در ۱۵ ژوئن در عملیات «ضرب عضب» به مواضع تحریک انصاف حمله و اعلام کرد که بخش‌های زیادی از مناطقی را که به دست این گروه افتاده بود، بازپس گرفته و بیش از ۱۲۷۰ نفر را کشته است. ارتش همچنین اعلام کرده در حال انجام عملیاتی در منطقه خیبر - هم‌مرز با پیشاور- است و تاکنون ۱۷۹ پیکارجو را کشته است.

***

تقریبا ۴ ماه پس از اینکه صدها هزار نفر از مردم شمال وزیرستان به دلیل عملیات نظامی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند، تعداد زیادی از کودکان به دلیل فقدان مراکز تحصیلی و آوارگی از تحصیل بازماندند. به گفته «اداره فدرال مدیریت بحران» حدود ۷۰۰ هزار نفر از مردم در داخل پاکستان آواره شده‌اند و از آن جمله ۳۰۰ هزار کودک که در مناطق همسایه شمال وزیرستان اسکان داده شده‌اند. به گفته یونیسف، از این کودکان تنها حدود ۵ درصدشان می‌توانند در مدارس دولتی، خصوصی یا مدارس دایر شده از سوی سازمان‌های مردم نهاد نام‌نویسی کنند. با آغاز عملیات «ضرب عضب» از سوی ارتش پاکستان، نیروهای هوایی و زمینی این کشور، مواضع تحریک انصاف طالبان و متحدانش را در مناطق قبایلی هم مرز با پاکستان هدف گرفتند. ارتش مدعی است از آن زمان بیش از ۱۲۰۰ «تروریست» را کشته و دستاوردهای بزرگی داشته است. دولت به دانش‌آموزان و دانشجویان موسسه دولتی میرانشاه وعده داده بود که مدرسه/دانشکده‌ای جدید یا کلاس‌هایی جدید به آنها دهد، اما سلمان و دیگران می‌گویند که وعده‌ها فقط برروی کاغذ بود. این مدارس نه امنیت کافی دارد، نه وسایل گرمایش و سرمایش، نه میزهای مناسبی برای نشستن. دانش‌آموزان روی زمین می‌نشینند و از مواهب یک مدرسه بسیار معمولی هم بی‌بهره‌اند. «جهان زیب‌خان»، مدیر یکی از دبیرستان‌های دولتی در بانو، ضمن پذیرش کمبودها و بی‌تفاوتی‌ها می‌افزاید: «تمام این مشکلات زیر سر طالبان و نیروهای دولتی است. اگر توافق یا تعاملی میان آنها وجود داشت، ما و بچه‌هایمان نباید در بدبختی مطلق درس بخوانیم، درس بدهیم و مشکلات راه، ناامنی در طول مسیر، احتمال ربوده شدن یا کشته شدن را به جان بخریم.» نرخ سواد در پاکستان حدود ۵۵ درصد است؛ اما به‌دلیل وضعیت خاص وزیرستان نرخ سواد در آنجا کمتر از ۷/۱۵ درصد است.