گروه بین‌الملل: صادرات ژاپن پس از دو ماه کاهش متوالی، در ماه ژوئیه بیشتر از پیش‌بینی‌ها رشد کرد تا به احیای اقتصادی که در فصل دوم به شدت کوچک شد، کمک کند.

به گزارش بلومبرگ، وزارت دارایی ژاپن دیروز، چهارشنبه، اعلام کرد صادرات در ماه ژوئیه نسبت به سال گذشته ۹/۳درصد افزایش یافته است. این در شرایطی است که ۲۸ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ افزایش ۸/۳درصدی صادرات را پیش‌بینی کرده بودند. گزارش وزارت دارایی ژاپن همچنین نشان داد واردات ۳/۲درصد رشد کرده و در نتیجه کسری تجاری به ۹۶۴ میلیارد ین(۳۶/۹ میلیارد دلار) رسیده است. این رشد صادرات به شینزوآبه، نخست‌وزیر ژاپن، امکان می‌دهد دوباره مالیات بر فروش را افزایش دهد. پیش‌تر در ماه آوریل مالیات بر فروش افزایش یافت و به ۸درصد رسید. درحال حاضر پیش‌بینی می‌شود اقتصاد ژاپن در فصل جاری با نرخ سالانه ۹/۲درصد رشد خواهد کرد. این در شرایطی است که در فصل دوم و پس از آنکه مصرف‌کنندگان و کسب و کارها درپی افزایش مالیات‌ها خرید را کاهش دادند، اقتصاد این کشور ۸/۶درصد کوچک شد.

تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی نورینچاکین، می‌گوید: «صادرات افزایش یافته است اما هنوز این افزایش چندان قوی نیست. وضعیت واردات بهتر از صادرات است، اما این مساله به دلیل افزایش فصلی در هزینه واردات سوخت است و نه به‌دلیل تقاضای داخلی که همچنان ضعیف باقی‌مانده است.»

گزارش وزارت دارایی ژاپن نشان داد در ماه ژوئیه صادرات به آسیا ۴/۳درصد و صادرات به ایالات متحده ۱/۲درصد افزایش یافته است. این در شرایطی است صادرات به این دو منطقه در ماه‌های مه و ژوئن دچار کاهش شده بود. صادرات به اتحادیه اروپا ۲/۱۰درصد افزایش یافته است که چهاردهمین ماه افزایش محسوب می‌شود. صادرات به چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری ژاپن، در ماه ژوئیه نسبت به سال گذشته با افزایش ۶/۲درصدی رو به رو شده و به ۱۳/۱ تریلیون ین رسیده است. این گزارش همچنین نشان داد حجم صادرات در ماه ژوئیه در مقایسه با دسامبر ۲۰۱۲ یعنی زمانی که «آبه» نخست‌وزیری را به دست گرفت، ۶/۵درصد بیشتر بوده است.

در ماه ژوئیه نسبت به سال گذشته ارزش صادرات خودرو ۱/۸درصد افزایش یافته است. ارزش صادرات خورو به اروپا ۳/۷۴درصد و ارزش صادرات خودرو به آسیا ۸/۱۷درصد رشد کرده است. صادرات ماشین‌آلات فلزکاری به چین ۲/۶۱درصد رشد کرده است. از سوی دیگر، ارزش واردات نفت خام ۹/۶درصد و گاز طبیعی ۴/۷درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، براساس گزارش دفتر کابینه ژاپن که هفته گذشته منتشر شد، واردات در دوره آوریل تا ژوئن نسبت به فصل نخست با نرخ سالانه ۵/۲۰درصد کاهش یافته و صادرات ۸/۱درصد افت کرده است. این در شرایطی است که به دلیل آنکه صادرات نتوانسته است ضعف اقتصادی ناشی از افزایش مالیات‌ها را جبران کند، بانک مرکزی ژاپن ممکن برای چهارمین‌بار پیش‌بینی خود را درمورد رشد اقتصادی امسال کاهش دهد. به گفته فردی نزدیک به مباحث بانک مرکزی، هیات مدیره این بانک احتمالا پیش‌بینی رشد اقتصادی را به یک درصد کاهش خواهد داد. بانک مرکزی ژاپن قرار است در تاریخ ۳۱ اکتبر درمورد چشم‌انداز اقتصادی و قیمت‌ها تجدیدنظر کند. دولت تا پایان سال درمورد افزایش مالیات‌ها به ۱۰درصد از اکتبر سال ۲۰۱۵ به بعد، تصمیم خواهد گرفت.