برکناری مقامات سنجار توسط بارزانی

گروه بین‌الملل: مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان مقامات سنجار را از کار برکنار کرد. او در اعلامیه‌ای خطاب به مردم سنجار گفته است که تمام مسوولان حزبی، امنیتی و نظامی در سنجار به دلیل کوتاهی در محافظت از مردم این شهر و پیشمرگه‌ها اخراج شده‌اند و برای همین منظور نیز کمیته حقیقت‌یابی تشکیل داده است. به گزارش «ایسنا»، رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که مقامات حزبی و نظامی مسوول برقراری امنیت منطقه سنجار را به دلیل کنترل داعش بر این منطقه اخراج کرده است. او در این‌باره گفت: «آنچه در سنجار صورت گرفته است، تنها علیه ایزدی‌ها نبوده بلکه این رخدادها باعث دردمندی همه ما شده است. این مسوولان نباید از سنجار عقب‌نشینی می‌کردند و باید همان‌طور که به من وعده داده بودند، جان خود را برای دفاع از این منطقه فدا می‌کردند. باید دوشادوش پیشمرگه‌های قهرمان که در سنجار ماندند و تا آخرین لحظه از آن دفاع کردند، می‌ایستادند». همزمان خبرگزاری رویترز گزارش داد که گروه‌ داعش بیش از ۸۰ تن از مردان ایزدی یک روستا را قتل‌عام کرده‌‌اند و زنان و بچه‌های آنها را به اسارت گرفته‌اند. هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه سابق عراق می‌گوید که احتمالا این گروه تروریستی در پاسخ به حملات ایالات متحده اقدام به قتل‌عام کرده‌اند. در این راستا منابع رسمی در اقلیم کردستان عراق اعلام کردند که پس از اینکه حدود ۸۰ تن در روستای کوجو، یکی از بزرگ‌ترین روستاها در کوه‌های سنجار واقع در شمال عراق مخالفت کردند که به اعضای داعش بپیوندند، اعضای این گروه تروریستی این افراد را به ضرب گلوله کشتند. منابع کرد اعلام کردند که پس از اینکه این افراد با درخواست داعش مخالفت کردند اعضای داعش به این روستا حمله و تعداد زیادی را اعدام کردند و زنان، دختران و کودکان را به تلعفر بردند. پیش‌تر محمد شیاع السودانی، وزیر حقوق‌بشر عراق روز یکشنبه گذشته اعلام کرده بود که اعضای داعش در حمله خود در شمال عراق صدها ایزدی‌ را کشتند. وزارت دفاع آمریکا نیز به تازگی اعلام کرد که تعداد ایزدی‌ها در کوه‌های سنجار بسیار کمتر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌شد. وزارت دفاع آمریکا خارج کردن این افراد از مناطق تحت تصرف داعش در سنجار واقع در استان نینوا را بعید دانست. از دیگر سو، از عراق خبر می‌رسد که مقامات آلمانی ضمن دیدار با مقامات این کشور، هواپیمای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه خود را نیز راهی اقلیم کردستان کرده‌اند. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که با کمک‌های تسلیحاتی به کردستان عراق موافق است. پیش از این درخصوص این موضوع در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا اختلاف‌نظر دیده می‌شد. همپای اتحادیه اروپا اما شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را علیه «داعش» و جبهه النصره تصویب کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شورای امنیت سازمان ملل متحد در این قطعنامه ۶ نفر از جمله سخنگوی داعش‌ را در فهرست خود قرار داده و هشدار داده است، کسانی را که از این افراد حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند تحریم خواهند کرد. در این قطعنامه که پیش‌نویس آن را بریتانیا تهیه کرده، خواستار اتخاذ تدابیری برای قطع منابع مالی و جلوگیری از پیوستن افراد خارجی به این گروه‌ها شده‌اند.

دولت العبادی مورد استقبال سنی‌ها قرار گرفت

همزمان گروهی از رهبران عشایر و علمای دینی اهل تسنن در عراق اعلام کردند، در صورتی که به خواسته‌های آنها جامه عمل پوشانده شود، آنها آماده هستند در دولت جدید که توسط حیدرالعبادی تشکیل خواهد شد، مشارکت کنند. در این ارتباط «جاسم فلاحی»، سخنگوی ائتلاف العربیه در مصاحبه با اسکای‌نیوز عربی اعلام کرد که فراکسیون‌های سنی حدود یک هفته قبل با یکدیگر نشستی را برگزار کردند و به بسته منسجمی دست یافتند که بیانگر خواسته‌های ۶ استان سنی‌نشین در عراق بوده است که این خواسته‌ها به دولت جدید ارائه خواهد شد. فلاحی تاکید کرد که از خواسته‌های اساسی اهل تسنن عفو عمومی بازداشت‌شدگان و حذف ماده تروریسم از قانون اساسی

عراق است. از سویی، رویترز در گزارشی نوشت که احتمالا ایالات متحده پس از روی کار آمدن دولت العبادی کمک‌های خود به عراق را افزایش خواهد داد. یکی از مقام‌های دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: حال که دولت جدیدی روی کار آمده است درهای ارسال کمک باز می‌شود و ممکن است این کمک‌ها بیش از پیش باشد. در این شرایط اما حیدرالعبادی، نخست وزیر مکلف عراق در سخنانی از تمام عراقی‌ها خواست تا برای مقابله با چالش‌های خطرناک در کشور همدل شوند و به‌خاطر حل مشکلات عراق که با جنگی طایفه‌ای و داخلی مواجه شده است، با هم همکاری کنند. همزمان، دیروز منابع خبری از عملیات نظامی مشترک آمریکا و عراق برای باز پس‌گیری سد موصل خبر دادند و اعلام کردند که جنگنده‌های آمریکایی پایگاه‌های داعش را در نزدیکی سد موصل هدف قرار دادند.