گروه بین‌الملل: کمیسیون اتحادیه اروپا به تملک بسیاری از پالایشگاه‌های اروپا توسط شرکت‌های روس اظهار نگرانی کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس انتشار گزارش امنیت انرژی، کمیسیون اتحادیه اروپا نسبت به مالکیت شرکت‌های روس بر بسیاری از پالایشگاه‌های موجود در سطح اروپا نگران است. بر همین اساس، اتحادیه اروپا تلاش‌های خود را برای افزایش رقابت در این زمینه افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر این اتحادیه، تا زمان تطابق کامل اجرای خط لوله انتقال گاز جنوبی روسیه به اتحادیه اروپا موسوم به سوث استریم با قوانین اتحادیه اروپا، ادامه اجرای آن را تعلیق کرده است.

طی ماه‌های اخیر اختلافات گازی روسیه با اوکراین و اتحادیه اروپا در پی جدا شدن شبه جزیره کریمه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه و افزایش قیمت گاز صادراتی روسیه به اوکراین، افزایش یافته است. این در شرایطی است که دیروز دولت روسیه از اختصاص بیش از ۸۷ میلیون دلار با هدف تامین نیازهای آموزشی منطقه کریمه خبر داد. به گزارش «ایسنا»، دولت مسکو اعلام کرد مبلغ بیش از ۸۷ میلیون دلار را در اختیار منطقه کریمه قرار می‌دهد که قرار است از آن برای تامین نیازهای آموزشی، توسعه فضای‌آموزش و خرید اتوبوس مدرسه استفاده شود.

دولت روسیه اعلام کرد: از این رقم ۲۹ میلیون دلار مستقیما به مدارس کریمه اختصاص خواهد یافت و قرار است ۱۳ میلیون دلار دیگر از مبلغ کل برای توسعه فضاهای آموزشی در کریمه به کار گرفته شود. همچنین بخشی از این هزینه برای تهیه کتب درسی و اتوبوس برای مدارس کریمه در نظر گرفته شده است.

پیش از این، دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه اعلام کرده بود که هماهنگی سیستم‌های آموزشی با معیارهایی یکسان در سراسر خاک روسیه از جمله کریمه از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی گفت: برای دستیابی به این هدف باید نظام‌های آموزشی محلی مدرن و به‌روز شوند و مدارس تجهیزات بهتری در اختیار داشته باشند. براساس قانونی که در ماه مه به تصویب رسید، نظام آموزشی کریمه با نظام آموزشی روسیه ادغام شد. در این شرایط کانادا، اما با اعلام تحریم‌های بیشتر اقتصادی و ممنوعیت سفر علیه ۱۱ تن از مقام‌های اوکراینی، روسی و کریمه، اعلام کرد که این افراد باعث تسهیل در نقض یکپارچگی اوکراین شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تصمیم‌گیری از جانب دولت کانادا در شرایطی گرفته شد که دولت اوکراین آتش‌بس یک‌طرفه اعلام کرده و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز سربازان این کشور را در حالت آماده‌باش کامل قرار داده است. استفان‌هارپر، نخست‌وزیر کانادا در بیانیه‌ای گفت: اشغال غیرقانونی شبه جزیره کریمه توسط روسیه وفعالیت‌های تحریک‌آمیز نظامی همچنان یک نگرانی شگرف برای جامعه بین‌المللی است. تحریم‌های بیشتر علیه مقام‌های روس، اوکراینی و کریمه به‌خاطر این است که آنها باعث تسهیل در روند نقض یکپارچگی و تمامیت ارضی اوکراین شده‌اند.