گروه بین‌الملل: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد جنبش حماس در ربوده شدن سه شهرک نشین اسرائیلی دست داشته است. این در شرایطی است که اسرائیل به بهانه این موضوع تاکنون چندین نفر از اعضای حماس را دستگیر کرده است و در هفته گذشته دست به جست‌وجوی خانه به خانه زده بود. به گزارش «ایسنا»، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با هیاتی از اصحاب رسانه کشورهای عربی در رام‌الله درخصوص ربوده شدن سه جوان اسرائیلی گفت: هیچ‌کس نمی‌داند چه کسی این جوانان را ربوده است. اسرائیل تلاش می‌کند تا بگوید حماس مسوول این اقدام است. اما هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد حماس مسوول ربایش سه اسرائیلی مذکور است.

وی در جواب یکی از روزنامه‌نگاران که معتقد بود شاید سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) با هدف لطمه زدن به تشکیلات خودگردان فلسطین دست به چنین اقدامی زده باشد، گفت: احتمال‌های زیادی وجود دارد؛ اما ما نمی‌توانیم در حال حاضر بگوییم چه کسی دست به چنین اقدامی زده است، اما اگر این مساله ثابت شود ما نیز موضع مهمی اتخاذ خواهیم کرد.

در همین راستا، ریاض المالکی، وزیر خارجه دولت موقت فلسطین نیز در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت: در حال حاضر سه سناریو و احتمال درخصوص ربوده شدن سه شهرک‌نشین اسرائیلی وجود دارد؛ یکی اینکه ممکن است موضوع ربایش تنها صرفا یک «بازی» از سوی اسرائیل برای جلب کردن نظر دیگران به خود باشد یا اینکه بخشی از بازی بزرگتری باشد که اسرائیلی‌ها را از تجاوزگر به قربانی تبدیل کند یا اینکه واقعا این افراد ربوده شده باشند.

وی گفت: اسرائیل آشکارا اعلام کرده که از تمامی فلسطینی‌ها بازجویی کرده است و دست به هر اقدامی علیه آن‌ها می‌زند تا بتواند سه اسرائیلی مذکور را پیدا کند، اما ما می‌دانیم هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد حماس در این مساله دست

داشته است.

ریاض المالکی با بیان اینکه مذاکرات صلح خاورمیانه در حال حاضر متوقف شده است، گفت: تشکیل دولت توافقی فلسطین با استقبال زیادی از سوی جامعه جهانی غیر از اسرائیل مواجه شد؛ اما پرونده آشتی ملی فلسطین همچنان در مسیر درست خود حرکت می‌کند. هفته گذشته سه

شهرک‌نشین اسرائیلی در منطقه الخلیل ربوده شدند و دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جنبش حماس را به دست داشتن در این مساله متهم و صدها تن از فلسطینی‌ها را بازداشت کرد. در این راستا، اما برخی از کارشناسان موضوع ربایش سه نوجوان اسرائیلی را بازی رژیم صهیونیستی می‌دانند و اعتقاد دارند که نتانیاهو قصد دارد تا تداخلی در روند آشتی ملی فلسطینیان ایجاد کند.

پیش از این نیز رژیم صهیونیستی برای اینکه مانع تشکیل جلسه هیات دولت جدید فلسطین شود، اجازه ورود به برخی از اعضای حماس را که عضو هیات دولت هستند، نداده بود. «صائب عریقات»، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین و عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در خصوص اتهام‌های مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرد: حماس در هیچ‌گونه اقدام تروریستی دست نداشته است و حمله به زندان‌ها و مشارکت در عملیات‌های تروریستی در صحرای سینا یکسری اقدامات فردی است.

وی افزود: در گذشته با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر در آن هنگام که تصدی پست وزارت دفاع را برعهده داشت، دیداری داشتم و به وی گفتم که افرادی از اتباع مختلف امنیت صحرای سینا را به بازی گرفته‌اند. عریقات از اقدام دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تبدیل تشکیلات خودگردان فلسطین به نهادی که قدرت ندارد، انتقاد کرد و افزود: ما پنج سال است که بدون داشتن هیچ قدرت و اختیاری زندگی می‌کنیم و نتانیاهو موفق شد که ما را از اختیارات قانونی و سیاسی‌مان محروم‌ کند و وی می‌خواهد دولت‌ ما را تنها به یک دولت امنیتی تبدیل کند.

وی افزود: نتانیاهو همچنین سعی دارد که نوار غزه و کرانه باختری را از هم جدا کند و می‌خواهد ما را به دو نظام جدای از هم تقسیم کند.

عریقات با درخواست از تمامی کشورهای عربی برای آنکه قدس و فلسطین را به عنوان قربانی به معابد سیاسی تقدیم نکنند، افزود: برادران عرب که نمی‌توانند به ما کمک کنند پس نباید از مساله فلسطین استفاده کنند؛ زیرا بین خدمت به مساله فلسطین و استفاده از آن تفاوت وجود دارد.