گروه بین‌الملل: جدایی‌طلبان اوکراین یک هواپیمای نظامی این کشور را هدف حمله قرار دادند و ۴۹ سرباز دولتی را کشتند. در همین حال مناقشه گازی میان اوکراین و روسیه ادامه دارد و احتمالا صدور گاز روسیه به اوکراین از روز دوشنبه متوقف می‌شود. به گزارش دویچه‌وله، وزارت دفاع اوکراین صبح شنبه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیمای موردحمله از نوع ایلیوشین بود و هنگامی که در باند فرود فرودگاه شهر شرقی لوگانس قرار داشت از سوی «تروریست‌ها» با موشک ‌مارک زنیت مورد حمله قرار گرفت. سربازان حاضر در هواپیما قرار بود جایگزین شمار دیگری از سربازان دولتی در منطقه شوند.

در لوگانسک و برخی دیگر از مناطق شرق اوکراین از هفته‌ها پیش درگیری‌های مسلحانه‌ای میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه و نیروهای دولتی اوکراین در جریان است. جدایی‌طلبان مراکز اصلی لوگانسک را در اختیار دارند و با برگزاری یک رفراندوم بحث‌انگیز درچند هفته پیش، از اوکراین اعلام استقلال کردند. تاکنون در درگیری‌های شرق اوکراین دست‌کم ۲۷۰ نفر کشته شده‌اند. اوکراین روسیه را به حمایت از جدایی‌طلبان متهم می‌کند. مسکو اما این اتهامات را بی‌اساس می‌داند. تنش میان روسیه و اوکراین در ماه فوریه پس از آن بالا گرفت که ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور وقت در پی تظاهرات مخالفان مجبور به ترک کاخ ریاست جمهوری شد. مخالفان خواهان پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا بودند، اما یانوکوویچ به نزدیکی با روسیه گرایش داشت.

تدابیر جدید اوکراین برای کنترل مرز‌ها

دولت اوکراین قصد دارد از روز شنبه مجددا کنترل کل مرز این کشور را با روسیه در دست بگیرد. بنا بر اعلام وزارت کشور، واحدهای نظامی و انتظامی با خودروهای زرهی خود در همه جاده‌های مرزی به گشت‌زنی خواهند پرداخت و به افراد مسلحی که از روسیه قصد نفوذ به درون خاک اوکراین را داشته باشند حمله خواهند کرد. موضوعی که باعث شده است روسیه در برابر آن موضع بگیرد و آن ‌را تحریک منطقه قلمداد کند. مرز میان اوکراین و روسیه ۲ هزار کیلومتر طول دارد و طولانی‌ترین مرز در اروپا به شمار می‌رود. دست‌کم ۱۸۴ کیلومتر از این مرز همچنان در کنترل جدایی‌طلبان است. برخی کارشناسان مدعی‌اند که روسیه ازطریق همین بخش از مرز، سلاح به جدایی‌طلبان می‌رساند. یک سخنگوی دولت آمریکا نیز مدعی شده است که «دلایل قانع‌کننده‌ای» وجود دارد که جدایی‌طلبان از روسیه سلاح‌های سنگین و سایر تجهیزات نظامی و غیرنظامی دریافت می‌کنند. به گفته وی، کسانی که به شورشیان در فراگیری استفاده از این تجهیزات کمک می‌کنند از روسیه اعزام شده‌اند. این سخنگو همچنین ادعاها و گزارش‌هایی را رد کرد که بر اساس آنها شورشیان تسلیحات خود را از مراکز نظامی خود ارتش اوکراین به دست‌آورده‌اند. برخی از مقام‌های اوکراین از ضرورت ایجاد یک دیوار الکترونیکی در مرز میان این کشور و روسیه سخن گفته‌اند تا «سیاست تهاجمی روسیه علیه اوکراین» متوقف شود.

اوکراین در آستانه قطع صدور گاز از روسیه

در این میان مناقشه گازی میان روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد و ممکن است که صدور گاز به اوکراین متوقف شود. از همین رو دولت این کشور در حال آماده‌سازی مردم برای شرایط اضطراری است. نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرده است که با پایان‌رسیدن مهلت روسیه، این کشور احتمالا از روز دوشنبه (فردا) تحویل گاز را به اوکراین متوقف خواهد کرد. در سال‌های گذشته نیز بارها ناتوانی اوکراین در پرداخت بهای گاز وارداتی از روسیه سبب شده است که مسکو تحویل گاز به این کشور را متوقف کند. این اقدام بر صدور گاز روسیه به کشورهای اروپایی نیز تاثیر محسوسی داشته است. اوکراین مهم‌ترین کریدور انتقال گاز روسیه به غرب اروپا است. این کشور اعلام کرده است که از منابع کافی مالی برای پرداخت بدهی‌هایش به روسیه برخوردار نیست.