بازگشت مصر به عصر نظامیان

گروه بین‌الملل: در شرایطی که نیمی از مردم مصر در اعتراض به کودتای السیسی در مصر به پای صندوق‌های رای نرفتند، ژنرال سابق ارتش این کشور با آرای نیم دیگر مردم این کشور با قاطعیت منصب ریاست‌جمهوری مصر را ازآنِ خود کرد. در غیاب نیمی از مردم، السیسی، رئیس‌جمهور مصر شد

بازگشت نظامیان به کاخ ریاست‌جمهوری

به گزارش «ایسنا»، بر اساس شمارش آرای اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری مصر عبدالفتاح السیسی با کسب ۲/۹۶ درصد توانست به کاخ ریاست‌جمهوری راه پیدا کند. صباحی رقیب وی نیز ۷/۳ درصد آرا را توانست نصیب خود کند.

بنا بر اعلام مقامات انتخاباتی مصر ۴/۴۴ درصد از ۵۳ میلیون واجد شرایط رای‌دهی در انتخابات شرکت کرده‌ بودند و قرار است نتایج نهایی این انتخابات در ۵ ژوئن اعلام شود.

کمپین تبلیغاتی السیسی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که وی توانسته بیش از ۹۳ درصد آرا را به خود اختصاص دهد، این در شرایطی است که تاکنون آرا ۶/۸۸ درصد مراکز اخذ رای از میان ۱۳ هزار مرکز شمارش و حدود ۹/۲ درصد آرا باطله اعلام شده است.

روند اخذ رای در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر بعد از گذشت سه روز که روز آخر آن از سوی دولت تمدید شد در ساعت ۷ بعدازظهر روز چهارشنبه به پایان رسید که از همان ساعت شمارش آرا آغاز شد.

منابع قضایی اعلام کردند که میزان مشارکت مردم در انتخابات کمرنگ بوده است؛ به‌طوری‌که در استان‌های مختلف بین ۳۰ الی ۴۰ درصد از میان ۵۳ میلیون واجد شرایط ثبت شده است. عبدالفتاح السیسی همان کسی است که کمتر از یک سال پیش محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر را با دخالت ارتش برکنار کرد و او را بدون محاکمه به زندان انداخت.

این مداخله نظامی پس از چند روز با اعتراض‌های گسترده منتقدان مرسی در قاهره و برخی دیگر از نقاط مصر همراه شد. محمد مرسی، اولین رئیس‌جمهوری مصر شناخته می‌شد که در یک انتخابات آزاد و دموکراتیک به قدرت رسید؛ اما در کمتر از یک سال انتقادها از او بالا گرفت. ژنرال السیسی پیش از انتخابات از سمت خود استعفا کرد تا بتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری برای نشستن به جای محمد مرسی تلاش کند. در دوره قدرت او، جنبش اخوان‌المسلمین که حامی محمد مرسی بود، به‌شدت سرکوب شد. در این جریان بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته و ۱۶ هزار نفر دستگیر شدند. همزمان با اعلام نتایج، حمدین صباحی، رقیب الیسسی با پذیرش شکست تاکید کرد که هیچ‌گونه پست دولتی یا اجرایی را نخواهد پذیرفت. صباحی پس از شکست در انتخابات خطاب به مردم مصر تاکید کرد که به انتخاب ملت احترام می‌گذارد و شکست در انتخابات را می‌پذیرد. پیش از این از سوی السیسی اعلام شده بود که صباحی برای پست نخست‌وزیری در نظر گرفته شده است.

به نوشته روزنامه الیوم السابع، با شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری مصر در داخل و خارج و جمع کل آرای اخذ شده، عبدالفتاح السیسی فرمانده پیشین نیروهای مسلح مصر توانست به‌عنوان رئیس‌جمهوری مصر انتخابات شود و حمدین صباحی، نامزد ملی‌گرای انتخابات و تنها رقیب السیسی تنها ۳ درصد از آرا را به خود اختصاص داد. صباحی پس از شکست در انتخابات خطاب به مردم مصر تاکید کرد که به انتخاب ملت احترام می‌گذارد و شکست در انتخابات را می‌پذیرد.

وی گفت: « ما در انتخابات شکست خوردیم، اما برای خود و ملت مصر احترام و عزت خریدیم؛ زیرا به ملت این فرصت داده شد که حق انتخاب داشته باشند و گزینه‌ای به ملت تحمیل نشود.»

صباحی با اعلام اینکه برخی کارشکنی‌ها و تقلب‌ها در روند انتخابات ثبت شده است گفت: «ما در تنگنا قرار داشتیم و در موارد بسیاری نمایندگان ما از حوزه‌های رای‌گیری اخراج می‌شدند و در داخل حوزه‌ها تبلیغات آشکار به نفع السیسی در جریان بود، اما در نهایت ما به خواست مردم احترام می‌گذاریم.»

وی گفت: در انتخابات شاهد این موارد بودیم که به آزادی و شفافیت سیاسی در مصر لطمات زیادی وارد آمد.»

صباحی در ادامه گفت: « در دولت آتی شرکت نخواهم کرد و هیچ‌گونه پست دولتی یا اجرایی را قبول نمی‌کنم؛ اما به وظایفم در قبال کشورم عمل خواهم کرد.» این در شرایطی است که ایالات‌متحده نیز رویکردی انتقادی به انتخابات در مصر داشته و اعلام کرده است که دموکراسی تنها در برگزاری انتخابات نیست. در این ارتباط سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است «دموکراسی فقط برگزاری انتخابات نیست» و کاخ سفید نگران اوضاع سیاسی در مصر است. جن ساکی، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه (۲۹ مه - هشتم خرداد) گفت: «ما هنوز منتظر اعلام نتیجه رسمی و نهایی هستیم؛ مثل همه موارد مشابه؛ ولی بیش از پیش نگران شرایط سیاسی محدود قبل از انتخابات و تاثیر این شرایط بر فراگیر بودن دولت آینده مصر و ثبات در این کشور هستیم. شرایطی مثل بازداشت‌های سیاسی و محدود کردن آزادی رسانه‌ها. دموکراسی، صرفا انتخابات نیست.» از سوی دیگر، اما اتحادیه اروپا موضعی ملایم‌تر نسبت به آمریکا اتخاذ کرد و گفت که انتخابات در شکل قانونی برگزار شده است؛ اما نمی‌تواند بیانگر نظرات همه مصری‌ها باشد. در این شرایط رئیس هیات نظارتی که اتحادیه اروپا به مصر فرستاده بود می‌گوید این انتخابات به شکل قانونی برگزار شده است، اما نظر همه مصری‌ها را نشان نمی‌دهد.

ماریو دیوید پس از اعلام نتایج شمارش آرای بیشتر صندوق‌ها در مصر گفت: «باعث تاسف است که بخش مهمی از جامعه مصر در این انتخابات حضور نداشت. از یکی از احزاب سابق مصر که حضورش مهم است، حتی یک نامزد هم نبود و معتقدم به همین علت میزان مشارکت فقط چهل و شش-هفت درصد بود.»

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که با بازگشت السیسی دوباره شرایط به پیش از انقلاب مصر باز خواهد گشت و السیسی، مبارکی دیگر خواهد بود. تاکنون بیشتر روسای‌جمهوری مصر، به جز مرسی، از نظامیان بوده‌اند. در این کشور، نظامیان صحنه‌گردان اصلی سیاست هستند. مبارک یکی از سرهنگان مصری بوده است که در جنگ هفت روزه اعراب با رژیم صهیونیستی به‌عنوان خلبان در این جنگ شرکت داشته است. پیش از او انور سادات هم از نظامیان بوده است. هم‌اینک با قدرت گرفتن السیسی قطار انقلاب مصر ایستاد و از نو سیاست‌های این کشور سمت نظامیان ریل‌گذاری شده است.

بازگشت مصر به عصر نظامیان