آخرین روز انتخابات ریاست‌جمهوری در مصر برگزار شد

گروه بین‌الملل: رای دهندگان مصری روز گذشته در دومین و آخرین روز انتخابات ریاست جمهوری این کشور که عبدالفتاح السیسی و حمدین صباحی در آن رقابت می‌کنند پای صندوق‌های رای رفتند. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، طارق شبل، عضو کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که هیچ آماری از میزان مشارکت یا برتری یکی از دو نامزد در نخستین روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دست نیست.

وی در مصاحبه با رسانه‌های داخلی مصری گفت: روسای کمیته‌ها آمار تعداد رای‌دهندگان را تا پایان روز نخست ارائه نداده‌اند و آمار نهایی در پایان روند رای‌گیری و پس از پایان شمارش آرا در دومین روز برگزاری انتخابات، اعلام خواهد شد.

خبرنگار شبکه اسکای نیوز عربی نیز به نقل از یک منبع در کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری گزارش داد که رای‌گیری روز سه‌شنبه به جای ساعت ۹ به وقت محلی مصر تا ساعت ۱۰ شب تمدید شد.

در همین راستا دولت مصر به ریاست ابراهیم محلب روز سه‌شنبه را تعطیل رسمی اعلام کرد تا این فرصت در اختیار کارمندان دولتی برای مشارکت در انتخابات قرار گیرد.

محلب در مصاحبه با تلویزیون مصر گفت: به من اطلاع داده‌اند که گروه‌های بسیاری از مردم تمایل به مشارکت در انتخابات دارند، بی‌شک اولویت‌هایی در مقابل دولت وجود دارد که اولویت نخست این است که این امکان را در اختیار مردم قرار می‌دهیم تا به آسانی اراده خود را نشان دهند و به همین دلیل روز سه‌شنبه تعطیل شد و این اقدام برای احترام به اراده مردمی بود. ظرف ۲ سال این دومین باری است که مصری‌ها رئیس جمهوری خود را انتخاب می‌کنند.

در همین حال منی القویضی، سخنگوی کمپین انتخاباتی عبدالفتاح السیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت: مشارکت مصری‌ها در انتخابات بیش از انتظار بوده است و این امر نشانگر اصرار مصری‌ها برای مشارکت در ساخت آینده کشورشان است. بر این اساس خبرگزاری‌ها نیز چندی پیش اعلام کردند که میزان استقبال مصری‌های خارج از کشور هم بالا بوده و در خارج بیشتر رویکردها به سمت السیسی بوده است.

با این وجود منی القویضی، در مصاحبه با روزنامه عربستانی عکاظ گفت: عبدالفتاح السیسی پس از اینکه رای خود را به صندوق انداخت روند انتخابات را از داخل اتاق عملیات کمپین خود دنبال می‌کند و از افراد سالخورده و معلول که در انتخابات شرکت کرده‌اند، قدردانی کرده است. وی همچنین قدردان نقش زنان مصری و مشارکت چشمگیر آنها در انتخابات است.