گروه بین‌الملل: انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین پس از کش و قوس فراوان در روز یکشنبه برگزار شد و در نهایت این کشور رئیس‌جمهوری خود را شناخت. در شرایطی که در شرق اوکراین همچنان بین ارتش این کشور و جدایی‌طلبان تبادل آتش می‌شد، مردم سایر نقاط اوکراین پای صندوق‌های رای رفتند و با رایی قاطع ثروتمندترین مرد این کشور را راهی کاخ ریاست‌جمهوری کردند. پترو پوروشنکو که به «سلطان شکلات» اوکراین معروف است توانست روز یکشنبه نبرد بین خود و بانوی نارنجی را از آن خود کند و در نخستین اظهار نظر رسمی گفت که نسبت به مشکلات شرق این کشور بی‌تفاوت نیست و با جدایی‌طلبان هرگز مذاکره نخواهد کرد. وی که در این انتخابات با رای بیش از ۵۷ درصد توانست رقیب اصلی خود یعنی تیموشنکو را شکست دهد اعلام کرد که به‌زودی با روسیه در خصوص مشکلات شرق این کشور گفت‌وگو خواهد کرد. همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین کشورهای درگیر در این کشور نتایج انتخابات را پذیرفتند. لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که کشورش به نتیجه انتخابات اوکراین احترام می‌گذارد و خواستار دیدار با پوروشنکو است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مقامات جدید دولت اوکراین به نقشه راهی که سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل بحران این کشور پیشنهاد داده بود، پایبند باشد.

لاوروف همچنین تاکید کرد: ما به اراده ملت اوکراین احترام می‌گذاریم اما مقامات اوکراین نیز باید به ملت خود و منافع تمامی گروه‌های سیاسی احترام بگذارند. با این وجود وزیر امور خارجه روسیه در شرایطی سخنان خود را موضع رسمی کشورش بیان می‌کند که پوتین، رئیس جمهوری روسیه هنوز در خصوص برنده انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری اوکراین واکنش نشان نداده و ترجیح داده است تا مسابقه هاکی بین روسیه و فنلاند را در بلاروس تماشا کند. پیش از این البته پوتین حمایت خود را از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین ابراز کرده بود.

از دیگر سو جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از پیروزی پوروشنکو ابراز خرسندی کرد و گفت نتیجه این انتخابات «پیام آشکاری» است مبنی بر اینکه مردم این کشور می‌خواهند در یک اوکراین متحد دموکرات و صلح‌آمیز زندگی کنند که به موسسات اروپا تکیه دارد. به نوشته روزنامه گاردین، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «واشنگتن با رئیس‌جمهوری تازه منتخب اوکراین برای بنا کردن این پیروزی بر مبنای دموکراسی همکاری خواهد کرد. ما از اقدامات آنها حمایت خواهیم کرد تا آینده خودشان را در اوکراین متحدتر، مطمئن‌تر، مستقل‌تر و موفق‌تر پیدا کنند.»

رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز هر چند نامی از پوروشنکو نبرد اما برنده واقعی این انتخابات را مردم این کشور دانست که به‌رغم تهدید‌ها و تحریک‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند.

با این وجود پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین، از شرق این کشور خبر می‌رسد که جنگنده‌های دولتی با حمله به دونتسک، جایی که مردم آن خواهان جدایی از این کشور هستند دست‌کم ۳۰ تن را کشته‌اند. به گزارش «ای بی سی نیوز» به نقل از آسوشیتدپرس، یک بیمارستان در دونتسک تاکنون ۳۰ جسد را تحویل خانواده‌های آنها داده است. یکی از شورشیان که به خاطر مسائل امنیتی از ذکر نام خود خودداری کرده است در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: در پی حمله جنگنده‌های اوکراینی دست‌کم ۳۰ تن کشته شده‌اند. در این راستا بامداد سه‌شنبه نیز در کنار زمین هاکی در این شهر بین یک گروه ناشناس و نیروهای اوکراینی آتش مبادله شدکه هنوز از میزان تلفات این درگیری خبری منتشر نشده است.

خبرنگار آسوشیتدپرس اضافه می‌کند که در دونتسک که یک میلیون جمعیت دارد روز دوشنبه نیز بین نیروهای دولتی و جدایی طلبان خط آتش سنگینی برقرار شد که تا ساعت‌ها می‌شد صدای شلیک گلوله را بین دو طرف شنید. بر این اساس گفته می‌شود که تمامی ایستگاه‌های پلیس، فرودگاه این شهر و بیشتر مغازه‌ها تعطیل شده‌اند و صدای آژیر و آمبولانس به کرات شنیده‌ می‌شود. پوروشنکو، رئیس‌جمهوری این کشور نیز ساعاتی پس از اعلام این خبر اعلام کرد که جدایی‌طلبان مثل «دزدان دریایی سومالی» هستند و باید عیله آنها از نیروی زور استفاده کرد. او با تاکید بر حمله سنگین‌تر علیه مواضع جدایی‌طلبان گفت که این حملات نباید بین دو تا سه ماه به‌طول بینجامد. او ادامه داد: این حملات در نهایت باید در چندین ساعت ضربه کاری را به تروریست‌ها وارد کند. او پیش از این اعلام کرده بود که کریمه هم جزئی از خاک اوکراین است و به زودی آن را به اوکراین ملحق خواهد کرد.

اخبار ضد و نقیض از توافق گازی

۴۸ ساعت پس از اعلام نتایج انتخابات اوکراین خبرگزاری‌ها از توافق تلویحی بین‌ کی‌یف و مسکو در خصوص بحران گاز خبر دادند و بر این اساس گفته می‌شود که اوکراین بدهی خود را به روسیه به صورت اقساط تا ۷ ژوئن پرداخت کند. به گزارش رویترز، «گونتر اویتینگر» پس از مذاکرات سه جانبه با وزیران انرژی روسیه و اوکراین گفت: دو دولت پیشنهاد وی در مورد پرداخت بدهی دو میلیارد دلاری اوکراین تا روز پنج‌شنبه و پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار دیگرتا هفتم ژوئن را مورد بررسی قرار خواهند داد.

اویتینگر که نقش یک میانجی بین دو طرف را در آلمان کشور زادگاهش به عهده دارد، گفت: «اگر دولت‌ها با این معامله موافقت کنند مذاکرات بیشتر در مورد قیمت گاز که از ماه آوریل شروع شده است می‌تواند از جمعه آینده از سر گرفته شود.» وی در یک کنفرانس خبری در برلین گفت: «ما به پیشرفت دست یافته‌ایم ولی هنوز جلو نرفته‌ایم. فکر می‌کنم که امکان یک توافق وجود داشته باشد.» ولی «یوری پرودان» وزیر انرژی اوکراین که پس از اویتنگر و «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه با خبرنگاران صحبت کرد، گفت: هیچ توافق نهایی صورت نگرفته است و وی موافقت اوکراین با پرداخت دو میلیارد دلار تا روز پنج‌شنبه را تایید نمی‌کند. وی افزود: «دو طرف تا چهارشنبه شب وقت دارند این موضوع را بررسی کنند».

روسیه حدود یک سوم تقاضای گاز اروپا را بر آورده می‌کند و حدود نیمی از این واردات گاز از طریق اوکراین صورت می‌گیرد.

اوکراین خواستار تغییر شرایط قرارداد سال ۲۰۰۹ است که کی‌یف را درگیر خرید یک حجم تعیین شده از گاز چه نیاز داشته باشد و چه نداشته باشد با قیمت ۴۸۵ دلار در هر هزار متر مکعب گاز کرده است که بالاترین قیمت پرداخت شده از سوی هرکدام از مشتریان اروپایی است.