گروه بین‌الملل: همه چیز همان‌گونه که پیش‌بینی شده بود در انتخابات پارلمانی قاره سبز اتفاق افتاد. حضور یک اقلیت ضد اتحادیه اروپا کار را برای دولتمردان اروپایی سخت‌تر کرده است. در این بین هم آلمان، مردم فرانسه را به‌طور تلویحی مقصر می‌داند که با انتخاب راست‌ افراطی‌ها کار را برای باقی کشورها سخت‌تر کرده‌اند. به گزارش« ایرنا»، انتخابات پارلمان اروپا برای تعیین۷۵۱ نماینده عضو این پارلمان، به پیروزی احزاب راست افراطی و اروپاستیز در چند کشور منجر شد که ناظران از آن به زلزله پیش‌بینی شده یاد می‌کنند. به گزارش شبکه خبری«دویچه وله» احزاب راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا پیروز و دولت‌های فرانسه و انگلیس تحقیر شدند اما بیشتر اروپا همچنان طرفدار اتحادیه است. بر پایه این گزارش عوامل تعجب برانگیز معدودی در کل انتخابات پارلمان اروپا وجود دارد.

«ژان کلود یونکر» نامزد راست میانه بعد از انتخابات شب گذشته مطمئن و راحت در جمع خبرنگاران ظاهر شد و گفت: محافظه‌کاران پیروز شدند، توزیع اولیه کرسی‌ها نشان می‌دهد حزب مردم اروپا ۲۱۲ کرسی و حزب راست میانه ائتلاف پیشرفته سوسیال دموکرات‌ها ۱۸۵ کرسی در پارلمان جدید به دست آورده‌اند. این امر باعث می‌شود محافظه‌کاران همچنان قوی‌ترین گروه باشند؛ با آنکه در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۰۹ باید گفت ضربه شدیدی را متحمل شده‌اند. «مارتین شولتز» از نامزدهای ریاست کمیسیون اروپا و سوسیال دموکرات در جمع خبرنگاران بدون اینکه شکست را بپذیرد، همچنان برای کسب ریاست کمیسیون اظهارامیدواری کرد.

پارلمانی متفرق

هر دو نامزد یادشده احتمالا می‌دانند به احزاب سیاسی وابسته به رقیب خود برای دست یافتن به اکثریت در پارلمان اروپا نیاز دارند. یونکر گفت: اروپا فرزند محافظه‌کاران و سوسیالیست‌ها است. وی وعده داد اگر سوسیالیست‌ها دست دوستی دراز کنند، دست آنها را خواهد فشرد. در صورت لزوم ائتلافی گسترده برای ادامه کار پارلمان تشکیل می‌شود.

اما حزب ائتلاف لیبرال‌ها و دموکرات‌های اروپا نیز حرفی برای گفتن دارد. آنها نیز ممکن است به سومین گروه بزرگ در پارلمان تبدیل شوند و «گی فورهوفتاد» رئیس اتحاد لیبرال دموکرات‌های اروپا می‌گوید: برای دست یافتن به اکثریتی باثبات به حضور ما نیاز است. شولتز اعلام کرد مذاکرات بین دو حزب احتمالا چند روز به طول می‌انجامد. احزاب تثبیت شده اروپایی دست کم در یک مورد یعنی مخالفت با نمایندگانی از احزاب اروپاستیز مشترک هستند.

شولتز گفت: روز خوبی برای اروپا نیست، زیرا راست‌های افراطی، نئونازی‌ها و بیگانه هراس‌ها در بسیاری از کشورها قدرت را به دست آورده‌اند. ما باید به دنبال دلایل موفقیت آنها باشیم، مخالفت صریح با اروپا و از دست رفتن اعتماد می‌تواند از دلایل این امر باشد.

این در شرایطی است که تحلیلگران انتخاباتی تا حدی توانسته بودند نتایج انتخابات را به درستی پیش‌بینی کنند، با آنکه نتایج انتخابات چندان شگفتی‌ساز نبود، در بعضی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا این انتخابات زلزله سیاسی بود. انتخابات در فرانسه که به پیروزی حزب راست افراطی به رهبری «ماری لوپن» منجر شد به معنای تنبیه حزب سوسیال دموکرات و «فرانسوا اولاند» رهبر این حزب بود. بر این اساس حزب راست افراطی ۲۵ نماینده به پارلمان اروپا می‌فرستد، ممکن است وی در نهایت بتواند با دیگر احزاب راست افراطی فراکسیونی تشکیل دهد که بودجه‌هایی را به این گروه‌ها اختصاص خواهد داد.

در همین حال حزب استقلال انگلیس نیز به رهبری «نایجل فراژ»

توانست پیش‌تر از احزاب محافظه کار و کارگر قرار بگیرد و پیروزی تاریخی برای خود ثبت کند. وی معتقد است سیاست‌های کمک مالی اروپا موثر نه در کشورهای بحران زده جنوب اروپا و نه در کشورهای شمال کمک کننده نبوده است و نتیجه انتخابات برآیند پیش‌بینی شده این سیاست‌های غیرمسوولانه است. این امر فشار بر «دیوید کامرون» نخست‌وزیر محافظه کار را برای درخواست اصلاحات بیشتر در اتحادیه اروپا افزایش می‌دهد.