گروه بین‌الملل: «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد که «ولادیمیر پوتین» همتای روس وی نه فقط سوریه بلکه همه خاورمیانه را نجات داد. به گزارش «ایلنا» به نقل از روسیا الیوم، اسد در دیدار با «دیمیتری روگوزین» معاون نخست‌وزیر روسیه گفت که پوتین با استفاده از حق وتوی روسیه علیه پیش‌نویس ضد سوری غرب در شورای امنیت، نه فقط سوریه بلکه همه منطقه خاورمیانه را نجات داد. رئیس‌جمهوری سوریه در این دیدار تاکید کرد پوتین توانسته است، جایگاه و نقش روسیه را در عرصه بین‌المللی به جایگاهی بالا‌تر از دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق ارتقا دهد.

روگوزین نیز در این دیدار تاکید کرد مسکو از راه حل مسالمت‌آمیز و برگزاری انتخابات که خود گامی در راه صلح در این کشور است، حمایت می‌کند.

از سوی دیگر اعضای هیات سیاسی ائتلاف مخالفان سوریه افتتاح دفاتر این ائتلاف را در داخل شهرهای سوریه به عنوان گامی عملی برای تحکیم روابط با ساکنان این شهرها و جنگجویان در سوریه بررسی کردند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط، دفتر تبلیغات ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که اعضای هیات سیاسی این ائتلاف در نشستی در ترکیه نتایج سفرهای دیپلماتیکی را که احمد جربا، رئیس این ائتلاف به واشنگتن، پاریس و لندن داشته مورد ارزیابی قرار دادند. این هیات به بررسی وظایفی که قرار است به سفارتخانه‌هایش در کشورهای دیگر واگذار شود، پرداخت. دفتر تبلیغات ائتلاف ملی مخالفان سوریه اعلام کرد افراد شرکت کننده در این نشست مسائل اساسی را که مسوولان سفارتخانه‌های ائتلاف اجرا خواهند کرد، مشخص کردند به‌ویژه بعد از بالا بردن سطح دیپلماتیک این ائتلاف در کشورهایی که جربا به آنها سفر کرد. در این نشست همچنین خواسته‌های اساسی مردم سوریه که آنها را قادر می‌سازد تا از حقوق خود دفاع کنند، بررسی شد. اما مخالفان سوری تا به این لحظه نتوانسته‌اند واشنگتن را به حمایت نظامی گسترده از خود قانع سازند و آن به‌دلیل اقدامات شکست‌ خورده مخالفان است که تنها موجب پیروزی‌های نظامی و سیاسی برای نظام بشار اسد شده است، در این شرایط عربستان در اقدامی مداخله‌جویانه به دولت آمریکا پیشنهاد داده است، ارتش جدیدی برای مخالفان تشکیل دهد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از سایت خبری ارم، عربستان به دولت آمریکا پیشنهاد داد ارتش جدیدی برای مخالفان سوریه به جای «ارتش آزاد سوریه» تشکیل دهد که این ارتش به سلاح‌های پیشرفته به‌ویژه ضدهوایی‌ مجهز شود تا از مناطق تحت کنترل مخالفان سوریه حمایت کند. ریاض با این پیشنهاد که احمد جربا رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در سفرش به واشنگتن آن را مطرح کرد، می‌خواهد تا به رویارویی با گزارش‌هایی بپردازد که مبنی بر این است که سلا‌ح‌ها در نهایت به دست گروه‌های تندرو همچون دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و النصره می‌رسد. پیش‌تر دولت آمریکا گزارش‌هایی را قبل از سفر جربا به واشنگتن دریافت کرده بود که محتوای آن این بود که نیروهای ائتلاف مخالفان سوریه هیچ کنترلی بر اوضاع ندارند و تنها القاعده مناطقی را تحت کنترل خود دارد.

از سوی دیگر بلژیک اعلام کرده است که از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در خاک این کشور جلوگیری می‌کند.

به گزارش «ایلنا» به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه بلژیک در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور اجازه نمی‌دهد سفارت سوریه در بروکسل انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار کند. یک منبع در وزارت خارجه بلژیک گفت که «دیدیه ریندرز» وزیر خارجه بلژیک به کاردار سفارت سوریه در بروکسل اطلاع داده است که کشورش اجازه نمی‌دهد، فرآیند رای‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در این سفارتخانه برگزار شود. برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان نیز پیش از این اعلام کرده بودند که اجازه نمی‌دهند، سوری‌های مقیم این کشور‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه شرکت کنند. بنابر این گزارش، انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در خارج از این کشور ۲۸ ماه مه و در سوریه سوم ماه ژوئن برگزار می‌شود.