آغاز مبارزات انتخابات ریاست جمهوری اوکراین

گروه بین‌الملل- نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در حال آغاز مبارزات انتخاباتی خود و سخنرانی در کانال‌های تلویزیونی این کشور هستند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از صدای روسیه، قواعد تبلیغات انتخاباتی آنها در تلویزیون و زمانی که به هر یک اختصاص داده می‌شود، توسط کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین تعیین شده است.

به گفته یک مقام کمیسیون انتخابات اوکراین، هر یک از ۲۳ کاندیدای ریاست جمهوری ۳۰ دقیقه در پخش تلویزیونی زمان خواهند داشت.

۹ تن از این نامزدها توسط احزاب سیاسی معرفی شده‌اند. برخی از این کاندیداها همچون یولیا تیموشنکو، رهبر حزب سرزمین پدری شناخته‌شده‌تر هستند.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به رهبران سیاسی اوکراین گفت که واشنگتن در مقابل تهدیدات از کی‌یف حمایت می‌کند و از آنها خواست تا در بازسازی دولت، فساد را ریشه کن کنند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز اعلام کرد جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و عالی‌ترین مقام آمریکایی که پس از آغاز بحران اوکراین به این کشور رفته است، خطاب به رهبران احزاب سیاسی مختلف گفت که پیام حمایت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را برای آنها آورده است.

وی همچنین با تعدادی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اوکراین از جمله پترو پروشنکو، میلیاردر اوکراینی ملاقات کرده و به آنها گفت که امیدوار است در این انتخابات شانس بیشتری نسبت به خود او که در دو انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کاندیدا بوده است، داشته باشند.

بایدن همچنین در دیدارهایی خصوصی با اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری و همچنین آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین گفت‌وگو کرد. وی همچنین قصد دارد تا با فعالان دموکراسی نیز دیدار کند.

سفر معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که اخیرا توافقی بین‌المللی برای کاهش خشونت‌ها در اوکراین به دست آمده بود.

بایدن همچنین خطاب به قانون‌گذاران پارلمان اوکراین گفت که یکی از اولویت‌های آمریکا کمک به کی‌یف برای مستقل شدن از انرژی روسیه است.

وی اظهار کرد: تصور کنید که اگر می‌توانستید در زمینه گاز از روسیه مستقل باشید امروز وضعیت شما چگونه بود.

بایدن عنوان کرد اکنون که ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری مخلوع اوکراین این کشور را ترک کرده و به روسیه پناهنده شده است اوکراینی‌ها فرصتی تاریخی در دست دارند.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا خطاب به پارلمان اوکراین افزود: شما باید با سرطان فسادی که سیستم اوکراین را در برگرفته است مقابله کنید.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد آمریکا همواره از ملت اوکراین در برابر تهدیدها حمایت کرده است و در کنار آنها می‌ماند.

بایدن گفت: همان‌طور که قبلا هم گفتم برخی برای تقسیم اوکراین تلاش و از جغرافیای سیاسی در غرب و شرق صحبت می‌کنند. اما من اعلام می‌کنم که واشنگتن به حفظ وحدت و تمامیت ارضی اوکراین تمایل دارد و تلاش می‌کند. این مسوول آمریکایی با تاکید بر اینکه ملت اوکراین حق دارند سرنوشت خود را تعیین کنند عنوان داشت: آمریکا اقدامات روسیه در شبه جزیره کریمه را به رسمیت نمی‌شناسد. در مورد ملت اوکراین نیز بایدن گفت: ملت اوکراین با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند و آن‌طور که قبلا گفته‌ام راه بسیار طولانی است و باز هم تاکید می‌کنم که اوکراین کشوری واحد است و باید به همین شکل باقی بماند. آمریکا از اوکراینی متحد و قوی حمایت می‌کند.