گروه بین‌الملل- انتشار مکالمه تلفنی ویکتوریا نولاند و ناسزای او در مورد اتحادیه اروپا واکنش‌های شدید و از جمله انتقاد آنگلا مرکل را در پی داشته است. در همین حال آمریکا دستگاه اطلاعاتی روسیه را پشت پرده افشای مکالمه دیپلمات ارشد خود می‌داند.به گزارش «ایسنا»، کاخ سفید بر این باور است که دستگاه اطلاعاتی روسیه پشت جریان ضبط و انتشار مکالمه تلفنی ویکتوریا نولاند دستیار وزیر خارجه آمریکا با جفری پیات، سفیر این کشور در اوکراین قرار دارد؛ همان مکالمه‌ای که نولاند را به عذرخواهی واداشت.

در این مکالمه ویکتوریا نولاند، دستیار جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که باید از ظرفیت سازمان ملل و بان‌کی‌مون در مورد بحران اوکراین استفاده کرد و ناسزای عامیانه و حقارت‌آمیزی را برای اتحادیه اروپا به‌کار برد که احتمالا نشان می‌دهد، آمریکا از عملکرد اتحادیه اروپا در اوکراین رضایت ندارد. به نوشته وب‌سایت آلمانی «اشپیگل آنلاین»، سخنگوی کاخ سفید با لحنی گلایه‌آمیز گفته است، این نازل‌ترین تاکتیک جاسوسی روس‌ها است. مکالمه خبرساز نولاند که در وب‌سایت یوتیوب با زیرنویس روسی منتشر شد تنها ۴ دقیقه طول کشید. اما همین ۴ دقیقه گفت‌وگو نه تنها این دیپلمات زن آمریکایی را به سرعت مشهور ساخت، بلکه حساب کاربری فرد فاش کننده در یوتیوب را نیز بر سر زبان‌ها انداخت.

صاحب این اکانت کیست؟

چه کسی صاحب این حساب کاربری است؟ این سوالی است که اینک بسیاری می‌خواهند پاسخ آن را بدانند. ویدئوی خبرساز یوتیوب تاکنون صدها‌هزار بار کلیک خورده و دیده شده است. باید توجه داشت که صاحب این حساب هر که باشد تا به‌حال نتوانسته بود در بیش از یک ماهی که فعالیت خود را آغاز کرده به چنین موفقیتی دست یابد.

در این حساب به اعتراضات ضد دولتی اخیر اوکراین پرداخته شده و تقریبا به صورت روزانه ویدئوها و کلیپ‌هایی از اخبار اوکراین قرار داده شده است. اما هیچ کدام از ۲۵۷ ویدئوی این کاربر بی‌نام و نشان تا به‌حال اقبال ویدئوی مکالمه خانم نولاند را حاصل نکرده است. بعضی از ویدئوهای این حساب حد اکثر ۱۰ کلیک داشته‌اند. به نوشته «اشپیگل آنلاین» اما تنها بعضی از جزئیات روشن است. این اکانت باید متعلق به مردی باشد که به زبان روسی تسلط کامل دارد و آن طور که معلوم است او نباید از هواداران پر و پا قرص ویتالی کلیچکو از رهبران مخالفان در اوکراین باشد.

وی چند ویدئوی موزیکال بر ضد مردان هم‌جنس‌گرا منتشر کرد که با این ترجیع‌بند پایان می‌یافت: «اگر کلیچکو و اتحادیه اروپا را انتخاب کنید به اتحادیه هم‌جنس‌گرایان مرد می‌پیوندید!»