گروه بین‌الملل- اقتصاد چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، در سال ۲۰۱۳ کندترین رشد خود را طی ۱۴ سال گذشته تجربه کرد. این در شرایطی است که رشد اقتصادی این کشور در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی به‌دلیل کاهش رشد سرمایه‌گذاری کند شد. به گزارش بلومبرگ، دفتر ملی آمار چین دیروز، دوشنبه، اعلام کرد تولید ناخالص داخلی در دوره اکتبر تا دسامبر با نرخ سالانه ۷/۷ درصد رشد کرده است. رشد تولید ناخالص داخلی در فصل سوم ۸/۷ درصد بود. گرچه رشد تولید ناخالص داخلی بیشتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود، اما بازارسهام این کشور به کمترین سطح طی پنج ماه گذشته رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت ۷/۰ درصد افت کرد و برای نخستین‌بار از ماه ژوئیه تاکنون به کمتر از سطح ۲۰۰۰ واحد رسید. هرگونه کندی بیشتر رشد اقتصادی چین، تلاش رهبران این کشور را برای اجرای اصلاحات و گسترده‌ترین تغییر سیاست از دهه ۱۹۹۰ تاکنون به چالش خواهد کشید. چین اعلام کرده است قصد دارد رشد مبتنی بر سرمایه‌گذاری را کنار بگذارد و به مدل رشد مبتنی بر مصرف داخلی روی بیاورد. این در شرایطی است که براساس نظرسنجی انجام شده در ماه گذشته، به‌دلیل کاهش هزینه در زیرساخت‌ها و کارخانه‌ها، دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۱۴ با کندترین آهنگ طی ربع قرن گذشته رشد خواهد کرد. براساس این نظرسنجی، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد چین در سال جاری میلادی رشد ۴/۷ درصدی را تجربه کند که در این صورت کندترین رشد از سال ۱۹۹۰ خواهد بود. دفتر ملی آمار چین گزارش داد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۳، ۷/۷ درصد رشد کرده که برابر با رشد در سال ۲۰۱۲ بوده است.

«ما جینتانگ»، رئیس دفتر ملی آمار چین، در بیانیه‌ای گفت: «اقتصاد چین در سال ۲۰۱۴ باثبات خواهد بود.» به گفته او برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۳، سهم صنایع خدماتی در تولید ناخالص داخلی از سهم صنایع تولیدی بیشتر بوده است. از سوی دیگر، در تاریخ ۱۷ ژانویه خبرگزاری شینهوا گزارش داد لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، در جمع اقتصاددانان و رهبران کسب‌وکارها گفته است برنامه‌ها و سیاست‌های دولت برای سال جاری میلادی حفظ رشد اقتصادی در«محدوده‌ای معقول» است. او در ماه ژوئیه کمترین سطح برای رشد را ۷ درصد تعیین کرد. گزارش دفتر ملی آمار چین همچنین نشان داد تولیدات صنعتی در ماه دسامبر نسبت به سال گذشته ۷/۹ درصد رشد کرده است. این رقم کمتر از رشد ۸/۹ درصدی پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان و ۱۰ درصدی در ماه نوامبر بود. براساس این گزارش خرده‌فروشی در ماه دسامبر نسبت به سال گذشته با رشد ۶/۱۳ درصدی رو‌به‌رو شده است که مطابق با پیش‌بینی اقتصاددانان بود. براساس گزارش دفتر ملی آمار چین، سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های ثابت، به‌جز بخش روستایی، در دوره ژانویه تا دسامبر نسبت به سال قبل ۶/۱۹ درصد رشد کرده است. این در شرایطی است که این سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۲، با رشد ۶/۲۰ درصدی رو به رو شده بود. از سوی دیگر، گزارش دفتر ملی آمار چین نشان داد این کشور با چالش‌های جمعیتی روبه‌رو است.

براساس این گزارش، در سال ۲۰۱۳ جمعیت در سن کار به اندازه ۴۴/۲ میلیون نفر کاهش یافت. این دومین کاهش متوالی جمعیت در سن کار به شمار می‌رود. بر مبنای گزارش دفتر ملی آمار چین، شکاف درآمدی در سال ۲۰۱۳ تقریبا برابر با سال ۲۰۱۲ بود و ضریب جینی از ۴۷۴/۰ در سال ۲۰۱۲ به ۴۷۳/۰ در سال ۲۰۱۳ رسید. این میزان بالاتر از سطح ۴/۰ است که به گفته سازمان ملل پیش درآمد ناآرامی‌های اجتماعی است.