گروه بین‌الملل- دولت کوبا دستور داده است که ده‌ها سینما و تالار بازی‌های ویدئویی خصوصی در آن کشور تعطیل شوند. به گزارش بی‌بی‌سی، دولت گفته است که آغاز فعالیت خصوصی این اماکن هیچ‌وقت تایید نشده بود و اداره بنگاه‌های تجاری غیردولتی باید تحت نظم خاصی در آید. کوبا که توسط یک دولت کمونیست اداره می‌شود، به تازگی برخی محدودیت‌های اعمال شده علیه بخش خصوصی را رفع کرده است. با این حال، برخی افراد با استفاده از مجوز رستوران یا دیگر مجوزهای تجاری اقدام به تاسیس غیررسمی سینما و اماکن تفریحی دیگری کرده بودند. اعلامیه دولت که در روزنامه رسمی گرانما چاپ شده است حکایت از آن دارد که فعالیت خصوصی در قالب سینما و بازی‌های کامپیوتری باید بلافاصله قطع شود. دولت هشدار داده است که نقض مقررات را تحمل نخواهد کرد و بر تصمیم خود برای اعمال نظم در بخش خصوصی پابرجا است.

بر اساس اعلامیه دولت کوبا، تصمیم به نظارت بر سینماها و سالن‌های بازی‌های کامپیوتری «قدمی به عقب» نبوده است و دولت همچنان در اصلاح و پیشبرد مدل اقتصادی کشور کوشا خواهد بود.

ضربه بزرگ

رائول کاسترو، رییس‌جمهوری کوبا که در سال ٢٠٠٨ جانشین برادر خود فیدل شد، برخی از محدودیت‌های اقتصادی اعمال شده علیه فعالیت‌های تجاری خصوصی را لغو کرده است.

او اجازه داده که بخش خصوصی در زمینه‌هایی مثل خیاطی، تاکسیرانی و رستورانداری فعال شود. با این حال، دولت همچنان کارفرمای ٧٩ درصد نیروی کاری کوبا است. نیروی کار آن کشور حدود پنج میلیون نفر تخمین زده شده است. علائمی از این برخورد دولت از پیش وجود داشته است و وزارت فرهنگ آن کشور از «بی‌محتوایی» فیلم‌های موجود که عمدتا آمریکایی هستند، انتقاد کرده بود. بر اساس آمار دولتی کوبا، بیش از ٤٠٠ هزار نفر در آن کشور شغل غیردولتی دارند که حدود ١٠٠ هزار نفر از آنها کارکنان بنگاه‌های اقتصادی کوچک هستند.