مجلس نمایندگان آمریکا  بودجه بهداشت را تصویب نکرد

گروه بین‌الملل- مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا روزیکشنبه با تصویب نکردن بودجه مفاد اصلی برنامه بهداشت و درمان دولت، اجرای این قانون را یک‌سال به تاخیر انداخت. به این ترتیب اکثریت مجلس نمایندگان حق وتوی کاخ سفید را نادیده انگاشتند. به گزارش یورو نیوز، طرح بهداشت و درمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های بودجه فدرال بود که از سوی دولت دموکرات پیشنهاد شد. باراک اوباما پیش از این گفته بود تا زمانی که او رییس‌جمهوری است اجازه تعلیق اجرای آن را نمی‌دهد.

رییس‌جمهوری ایالات متحده روز جمعه گفت: «برخی تهدید کرده‌اند که اگر نتوانند این قانون را معلق کنند، دولت را فلج خواهند کرد. دیگران در واقع اگر که نتوانند قانون را به تاخیر اندازند، با رد کردن پرداخت قبوض آمریکا، دولت را از نظر اقتصادی فلج خواهند کرد. تا زمانی که من رییس‌جمهوری هستم این اتفاق نمی‌افتد.»

به گزارش بلومبرگ، اقتصاددانان بر این باورند که تعلیق اجرای بودجه دولت می‌تواند موجب کاهش رشد اقتصادی آمریکا در فصل چهارم شود و بسته به مدت آن، این کاهش رشد می‌تواند تا ۴/۱ درصد باشد.

مارک زندی از مرکز تحلیل مودیز برآورد کرده است که تعلیق سه تا چهار هفته‌ای بودجه دولت رشد اقتصادی آمریکا را تا ۴/۱ درصد کاهش خواهد داد. زندی پیش‌بینی کرده است که اگر اجرای بودجه به تعویق نیفتد، رشد اقتصادی فصل چهارم در مقیاس سالانه ۵/۲ درصد خواهد بود. بر اساس برآوردهای مرکز تحقیقات اقتصادکلان ادورتایزرز ، تعلیق دو هفته‌ای که از یکم اکتبر احتمال وقوع آن وجود دارد، می‌تواند رشد اقتصادی را تا ۳/۰ درصد کاهش دهد و به ۳/۲ برساند.

تعلیق بودجه دولتی موجب کند شدن رشد اقتصادی خواهد شد چون کارگران از روند تولید ناخالص داخلی حذف خواهند شد. بن بست در مذاکرات کاخ سفید و کنگره بر سر بودجه، تاثیری عظیم‌تر هم خواهد داشت چون بسیاری از کسب و کارها سرمایه‌گذاری خود را به تعویق می‌اندازند و خانوارها در هزینه‌کردن دست نگه می‌دارند. گزارشی که توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده منتشر شد، نشان داد که آمریکایی‌ها هنوز در ماه اوت هزینه می‌کردند. بر اساس این گزارش، خرید خانوارها که ۷۰ درصد اقتصاد ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، پس از افزایش ۲/۰ درصدی در ماه جولای ، در ماه اوت هم ۳/۰ درصد رشد کرد. درآمدها هم در ماه اوت ۴/۰ درصد افزایش یافت که بیشترین میزان افزایش در شش ماه اخیر محسوب می‌شود. داده‌هایی که از همکاری تامسون رویترز با دانشگاه میشیگان به‌دست آمد، نشان می‌دهد که اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه سپتامبر به پایین‌ترین حد خود طی پنج ماه گذشته رسید. اما در گزارش دیگری که دیروز بلومبرگ منتشر کرد و برای تهیه آن از ۶۰ اقتصاددان نظرسنجی شد، برآورد شده است که احتمالا کارفرمایان آمریکایی در ماه سپتامبر نسبت به ماه پیش از آن، مشاغل بیشتری ایجاد کرده‌اند و نرخ بیکاری ایالات متحده در پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ تا کنون باقی مانده است. اقتصاددانان در این برآورد خود در آستانه انتشار گزارش مشاغل آمریکا که قرار است ۴ اکتبر (۱۲ مهر) منتشر شود، اعلام کردند که پیشرفت در بازار مشاغل به ثبات رشد اقتصادی کمک می‌کند. بر اساس میانگین برآوردهای این اقتصاددانان، در ماه سپتامبر ۱۸۰هزار شغل اضافه شده است که این بیشترین افزایش از ماه آوریل تا کنون است. در ماه پیش از آن هم ۱۶۹هزار شغل ایجاد شده بود. بر اساس اعلام سیاست‌گذاران فدرال رزرو، نرخ بیکاری احتمالا در سطح بالایی باقی خواهد ماند. افزایش پیش‌بینی شده در تعداد مشاغل طی ماه سپتامبر، هنوز کمتر از افزایش ماهانه بالغ بر ۱۹۵ هزار شغل در نیمه نخست سال ۲۰۱۳ است. طی ماه اوت ایالات متحده موفق شد تا ۸/۶ میلیون شغل از ۷/۸ میلیون شغل از دست رفته در رکود ۱۸ ماهه منتهی به ژوئن ۲۰۰۹ را جبران کند.