گروه بین‌الملل- مقامات پاکستانی گفته‌اند که یک انفجار در شهر پیشاور در شمال غرب آن کشور دست‌کم ۳۸ نفر کشته و ۱۰۰ زخمی بر جای گذاشته‌است. به گزارش بی.‌بی.‌سی، پلیس پیشاور اعلام کرده‌است که بمب کار گذاشته شده در بازار «قصه خوانی» آن شهر، به چندین مغازه و خودرو نیز خسارت زده ‌است.

این انفجار تنها یک هفته پس از یک بمب‌گذاری انتحاری در مقابل یک کلیسای آن شهر رخ داده‌است که دست‌کم٨٠ کشته و ١٢٠ مجروح بر جای گذاشت.

روز جمعه نیز حد‌اقل ١٧ نفر در بمب گذاری اتوبوس کارمندان دولت در نزدیکی شهر پیشاور کشته و ٣٤ نفر مجروح شدند. پیشاور مرکز ایالت خیبر پختونخوا است. طالبان پاکستان مدت‌ها است که این شهر را به یکی از پایگاه‌های خود تبدیل کرده‌اند.

برخی رسانه‌های پاکستانی گفته‌اند که هدف اصلی بمب‌گذاری دیروز، یکشنبه، ساختمان اصلی پلیس شهر بوده است.

با این همه، شفقت ملک، مسوول واحد خنثی‌سازی بمب پلیس پیشاور گفته‌است که انفجار فاصله زیادی با مقر اصلی پلیس داشته‌است. افزایش روند خشونت از سوی مخالفان تندرو دولت پاکستان سبب شده‌است که تلاش‌های نواز شریف، نخست وزیر، برای مذاکره به منظور پایان دادن به شورش طالبان پاکستان و بازگشت صلح به آن کشور با مشکلات بسیار جدی روبه‌رو شود.

طالبان پاکستان گفته‌اند که قانون اساسی پاکستان را به رسمیت نمی‌شناسند و خواهان برقراری «شریعت اسلامی» به عنوان تنها منبع قانون‌گذاری در آن کشور هستند.

پاکستان، کانون تروریسم

در تحولی دیگر مرتبط با شبه قاره، مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند، پیش از گفت‌وگو با نواز شریف، همتای پاکستانی خود، تاکید کرده ‌است که پاکستان نباید همچنان کانون تروریسم باشد.

قرار است دو رهبر آسیایی در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد با هم ملاقات کنند.

نواز شریف خواستار «آغازی جدید» بر روابط دو کشور شده است و مانموهان سینگ هم گفته است که او نیز مانند نخست وزیر پاکستان، امیدوار به بهبود روابط دو کشور است.

هند و پاکستان همچنان بر سر مساله حاکمیت بر کشمیر با هم اختلاف دارند و درگیری‌ها در آن منطقه به تازگی شدت یافته ‌است.

بخشی از کشمیر تحت اداره پاکستان قرار دارد و بخش دیگری تحت سلطه هند است.

روزپنج‌شنبه گذشته حد‌اقل ۱۰ نفر در حمله شورشیان به یک پاسگاه پلیس و یک مقر ارتش در کشمیر تحت سلطه هند کشته شدند.

مانموهان سینگ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل دیروز گفت که برای بهبود روابط دو کشور، پاکستان نباید اجازه دهد که خاک آن کشور برای مقاصد «تروریستی» مورد استفاده قرار گیرد.

او همچنین بار دیگر ادعای هند مبنی بر اینکه کشمیر «بخشی جدایی‌ناپذیر از هند است» را تکرار کرد.

نواز شریف در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل دیروز گفته بود که پاکستان خواستار «مذاکرات هدفمند» با دولت هند است تا منابعی که در یک «مسابقه تسلیحاتی» تلف می‌شود، صرف بهبود اقتصادی مردم دو کشور شود.

قرار بود دو نخست وزیر دیروز در نیو‌یورک ملاقات و مذاکره کنند.