گروه بین‌الملل- ولید المعلم وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که دولت این کشور آماده است تا به ژنو برود و با مخالفان گفت‌و‌گو کند. به گزارش «ایلنا» به نقل از اسکای نیوز عربی، المعلم در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که دولت سوریه آماده شرکت در کنفرانس بین‌المللی ژنو ۲ برای حل بحران سوریه و گفت‌و‌گو با مخالفان سوری است. وزیر خارجه سوریه افزود که دولت این کشور برای تحویل قدرت به مخالفان به ژنو نمی‌رود بلکه فقط برای گفت‌و‌گو با احزابی که در سوریه مجوز دارند، در نشست ژنو ۲ شرکت می‌کند. وی با انتقاد شدید از ائتلاف مخالفان سوری گفت که این ائتلاف هنگامی که از آمریکا درخواست کرد که به سوریه حمله نظامی کند، از چشم مردم سوریه افتاد.

المعلم تصریح کرد که ائتلاف مخالفان سوریه در دوحه ساخته شده است. وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که هر گونه راه حلی که در ژنو مطرح شود و ملت سوریه آن را قبول نکند، قابل اجرا نیست. وی چشم‌پوشی «بشار اسد» رییس‌جمهوری سوریه از قدرت را مساله‌ای دانست که در حال حاضر هرگز مطرح نیست.المعلم تاکید کرد که اسد رییس‌جمهوری منتخب مردم سوریه تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۴ میلادی است و هیچ کس نباید در قانونی بودن این مساله تردید کند.

وزیر خارجه سوریه در ادامه در مورد از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه نیز گفت که سلاح‌های شیمیایی را می‌توان با سلاح‌های بازدارنده دیگری جایگزین کرد که به لحاظ بین‌المللی ممنوع نیستند؛ سلاح‌هایی که می‌توانند اهداف مورد نظر را بهتر از سلاح‌های شیمیایی محقق کنند.

وی بی‌توجهی سازمان ملل به اسناد و مدارک استفاده گروه‌های مسلح از سلاح‌های شیمیایی را مورد انتقاد قرار داد.

المعلم همچنین تاکید کرد که توافقنامه از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه به معنای حل بحران در این کشور نیست.