گروه بین الملل- قطعنامه پیشنهادی کشورهای عرب عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ضمن ابراز نگرانی از «توان هسته‌ای اسرائیل»، خواهان پیوستن این رژیم به معاهده جهانی منع گسترش سلاح هسته‌ای شده بودند، روز جمعه با اختلاف اندک از سوی آژانس رد شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قطعنامه ۲۹ شهریورماه در شرایطی با ۵۱ رای مخالف، ۴۳ رای موافق و ۳۲ رای ممتنع از سوی آژانس رد شد که ایران، از حامیان این قطعنامه پیشنهادی، در این خصوص اعلام کرده است که اسرائیل «با خودداری از پیوستن به ان‌پی‌تی، نگرانی‌های مشروع جامعه جهانی را نادیده می‌گیرد».

ایران، کشوری که عضو معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای است، همواره از جانب غرب مظنون به دنبال کردن برنامه تولید تسلیحات هسته‌ای بوده است. در این میان در سال‌های گذشته شماری از دانشمندان و افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران هدف ترور قرار گرفتند و در مواردی جان خود را از دست داده‌اند. مرضیه افخم سخنگوی وزیر امور خارجه ایران در واکنش به رد این قطعنامه گفت: «مستثنی کردن رژیم صهیونیستی از قوانین و مقررات مربوط به منع سلاح‌های کشتار جمعی، تاثیرات منفی در روند جلوگیری از اشاعه این تهدید جهانی دارد.»

بدر محمد زاهر الهنائی، نماینده عمان که به نمایندگی از کشورهای عرب عضو آژانس سخن می‌گفت نیز کشورهای غربی را به داشتن «استانداردهای دوگانه» متهم و تاکید کرد که تصویب این قطعنامه می‌توانست تلاش‌ها برای ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای را احیا کند.

این قطعنامه سال ۲۰۰۹ با اختلاف اندک به تصویب آژانس رسید و سال ۲۰۱۰ نیز، به گفته خبرگزاری فرانسه، تنها پس از لابی‌گری شدید کشورهای غربی رد شد.

سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ نیز کشورهای عرب به درخواست ایالات متحده از ارائه این قطعنامه دست کشیدند تا به گفته آمریکا، از زیر ذره‌بین گذاشتن یک کشور خودداری کنند و به جای آن به ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی کمک کنند.

گفته می‌شود اسرائیل تنها رژیم خاورمیانه است که سلاح هسته‌ای دارد. این در شرایطی است که اسرائیل که عضو آژانس است، اما به عضویت ان‌پی‌تی در نیامده، تاکنون داشتن سلاح هسته‌ای را تایید نکرده است.