گروه بین‌الملل- حزب اراده خلق سوریه خبر سخنان رهبر این حزب در مورد آمادگی حکومت سوریه برای قبول آتش‌بس در جنگ داخلی آن کشور را تکذیب کرده‌است. به گزارش بی.‌بی.‌سی، دیروز، جمعه، حزب اراده خلق، به رهبری قدری جمیل، معاون نخست وزیر سوریه، با انتشار بیانیه‌ای، روزنامه بریتانیایی گاردین را متهم کرد که سخنان جمیل در مورد پیشنهاد بشار اسد، رئیس جمهوری، برای آتش‌بس در جنگ با مخالفان مسلح حکومت را «نادرست نقل کرده است.» روزنامه گاردین در شماره روز جمعه، متن مصاحبه اختصاصی با قدری جمیل را منتشر کرده و به نقل از او نوشته‌بود که بشار اسد در نشست بین‌المللی سوریه که قرار است در ژنو برگزار شود، پیشنهاد خواهد کرد که بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح آتش‌بس برقرار شود. گاردین همچنین به نقل از جمیل نوشته بود که «نه مخالفان مسلح و نه حکومت سوریه توانایی شکست طرف دیگر را ندارند و توازن صفر قوا برای مدت‌ها قابل تغییر نخواهد بود.» سخنگوی حزب اراده خلق در بیانیه خود گفته ‌است که نحوه انعکاس این مصاحبه در گاردین «نه دقیق و نه حرفه‌ای» بوده‌است. همزمان، سخنگوی حزب اراده خلق انجام این مصاحبه را تایید کرده و افزوده‌است که جمیل «در مقام رهبری حزب و نه عضو رسمی دولت سوریه» نظرات خود را بیان داشته‌است.به گفته این سخنگو، رهبر حزب در این مصاحبه در مورد تمایل دولت سوریه به برقراری آتش‌بس سخنی نگفته، بلکه منظور این بوده ‌است که «توقف مداخله خارجی در جنگ سوریه، باعث برقراری آتش‌بس خواهد شد» و روزنامه گاردین به اشتباه از قول او نوشته‌است که دولت سوریه در اجلاس ژنو پیشنهاد آتش‌بس را مطرح خواهد کرد.

مصاحبه گاردین با جمیل در رسانه‌های بین‌المللی انعکاس گسترده‌ای داشت و خبرگزاری‌های داخلی ایران هم آن را منتشر کردند و برخی از آنها گفتند که شرط رهبری سوریه برای برقراری آتش‌بس، آمادگی گروه‌های مخالف برای قبول آن است.

اگرچه اظهارات معاون نخست وزیر سوریه با موضع اعلام شده حکومت این کشور در مورد عزم به شکست مخالفان مسلح و ادامه حکومت بشار اسد تفاوت داشت، اما با توجه به موقعیت خاص جمیل، به ویژه ارتباط نزدیک با دولت روسیه، رسانه‌های خبری برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل شدند. قدری جمیل یکی از دو عضو کابینه سوریه است که به تشکیلات حزب بعث وابستگی ندارد و در پی تصویب قانون اساسی جدید این کشور در سال گذشته به دولت راه یافت. او از جمله سیاستمداران قدیمی سوریه است که در سال ٢٠٠٠ میلادی، از حزب کمونیست سوریه اخراج شد و بعدا حزب اراده خلق را تاسیس کرد. این حزب یکی از تشکیل‌دهندگان ائتلاف موسوم به جبهه خلق برای تحول و آزادی است که در سال ٢٠١١ تاسیس شد و در انتخابات سال ٢٠١٢، توانست پنج کرسی از ٢٥٠ کرسی مجلس سوریه را به دست آورد.

ناظران، قدری جمیل را از معتمدان اصلی روسیه در سوریه قلمداد کرده‌اند و گفته‌اند که دیدگاه‌های او می‌تواند بازتاب نظرات دولت روسیه باشد یا بر سیاست روسیه در قبال سوریه تاثیر بگذارد.