استقرار ششمین رزمناو آمریکایی در بخش شرقی مدیترانه

روسیه هم دو ناو جنگی به مدیترانه اعزام کرد اعزام ششمین ناو آمریکایی به دریای مدیترانه

روسیه هم دو ناو جنگی به مدیترانه اعزام کرده‌ است

حمله احتمالی ایالات‌متحده به سوریه با ۲۰۰ تا ۳۰۰ موشک «تاماهاک»

گروه بین‌الملل- خبرگزاری رویترز در ساعات پایانی روز جمعه، هشتم شهریور، به نقل از مقامات دفاعی ایالات‌متحده خبر داد که ششمین ناو جنگی آن کشور، در بخش شرقی دریای مدیترانه مستقر شده‌است.

این ناو که مجهز به موشک‌های پیشرفته کروز است، به ناوگانی می‌پیوندد که در نزدیکی سوریه قرار دارد و احتمال می‌رود در صورت حمله نظامی به آن کشور از آن استفاده شود.یکی از مقامات رسمی آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌است که فرستادن این ناو به مدیترانه که «سن آنتونیو» نام دارد، از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده‌بود، اما مسوولان آمریکایی فکر کردند بهتر است آن را به بخش شرقی در نزدیکی بقیه ناوهایی که در آنجا قرار گرفته‌اند، فرستاد.

این خبر ساعاتی پس از آن منتشر می‌شود که خبرگزاری‌ها از عزیمت «پنجمین ناو آمریکا» به شرق مدیترانه خبر داده بودند.

کم و بیش در همین زمان نیز روسیه گفته بود دو ناو جنگی به دریای مدیترانه فرستاده است؛ دلیل آن هم بحران سوریه عنوان شده ‌است، با این تفاوت که روسیه هم‌پیمان سوریه به‌شمار می‌رود.

گزارش‌ها از آمریکا حاکی از آن است که این کشور خود را برای یک «حمله محدود» به سوریه آماده می‌کند.

پیشتر باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، روز جمعه گفته‌بود که هنوز در مورد اقدام نظامی علیه حکومت سوریه تصمیم نهایی خود را نگرفته‌‌است و اقدام نظامی «محدود» در این زمینه را بررسی می‌کند.

به گفته رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، چنین اقدامی کمک خواهد کرد تا نه تنها حکومت سوریه، بلکه دیگر کشورها بدانند جامعه بین‌المللی به موضوع هنجار و ممنوعیت استفاده از سلاح شیمیایی توجه دارد.

تنها یک هفته پیش از این، زمانی که چند روز از «حمله شیمیایی» سی‌ام مرداد می‌گذشت، چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات‌متحده، اعلام کرد که آمریکا ناوگان خود را در دریای مدیترانه در وضعیتی قرار داده ‌است تا دست اوباما، برای استفاده از همه گزینه‌ها در مورد سوریه باز باشد.

در همان زمان چهارمین ناو جنگی به سه ناو دیگر که در منطقه به طور معمول مستقر هستند، اضافه شد.

بایرون کالان، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی «کاپیتال آلفا پارتنرز»، به خبرگزاری رویترز گفته ‌است که حمله احتمالی به سوریه با ۲۰۰ تا ۳۰۰ موشک «تاماهاک» انجام می‌شود؛ این گفته‌ها با مقایسه حمله محدود به لیبی که در آن ۲۲۱ موشک پرتاب شد، بیان می‌شود.

همین خبرگزاری‌ها به نقل از منابع دفاعی که نام‌ آنها را نیاورده‌است می‌گوید که حمله‌ای حتی محدودتر ممکن است با شمار کمتری از موشک‌ها انجام شود.

«تاماهاک» موشک‌هایی از نوع کروز‌ هستند که سرعت آنها مادون سرعت صوت و قابل استفاده در هرگونه شرایط آب‌وهوایی هستند.

در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ آمریکا، بریتانیا و فرانسه دست به عملیاتی نظامی علیه حکومت معمر قذافی در لیبی زدند. در آن زمان نیز از ناوگان جنگی در دریای مدیترانه استفاده شده بود.

اما در شرایط فعلی با وجود آنکه فرانسه از عملیات نظامی علیه سوریه حمایت کرده‌است، پارلمان بریتانیا به دولت آن کشور اجازه حمله نظامی به سوریه را نداده‌است.

اوباما حمله محدود را بررسی می‌کند

اعزام ششمین ناو جنگی آمریکا به آب‌های شرقی دریای مدیترانه در شرایطی انجام می‌شود که باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، روز جمعه ۳۰ اوت گفته‌ است که هنوز تصمیم نهایی در مورد اقدام نظامی علیه حکومت سوریه را اتخاذ نکرده‌است، اما اقدام نظامی «محدود» در این زمینه را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوباما که در کاخ سفید صحبت می‌کرد گفت که احتمال اقدام نظامی محدود را بررسی می‌کند و چنین اقدامی کمک خواهد کرد تا نه تنها حکومت سوریه، بلکه دیگر کشور‌ها بدانند که جامعه بین‌المللی به هنجارها و ممنوعیت استفاده از سلاح شیمیایی توجه دارد.

باراک اوباما تاکید کرد که حمله شیمیایی در سوریه چالشی برای جامعه جهانی است.

رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: «ما نمی‌توانیم بپذیریم که کودکان، زنان و شهروندان بی‌گناه در ابعادی چنین وحشتناک مورد حمله شیمیایی قرار گیرند.»

او همچنین اضافه کرد: «این مساله برای ما اهمیت دارد، زمانی که هزاران نفر از جمله صدها کودک بی‌گناه، به وسیله سلاح‌هایی که ۹۸ یا ۹۹ درصد مردم می‌گویند نباید از آنها حتی در جنگ استفاده کرد، کشته می‌شوند و اقدامی نمی‌شود،‌ باید در این‌باره پیامی بدهیم.»

رییس جمهوری آمریکا مدعی شد: «چنین چیزی خطری برای امنیت ملی ما است.»

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده تاکید کرد که هنوز تصمیم نهایی را در مورد حمله به سوریه اتخاذ نکرده‌است.

اوباما با این همه اضافه کرد که کشورش یک واکنش محدود نظامی را علیه سوریه در نظر دارد که نیروهای زمینی آمریکا در آن شرکت نخواهند کرد و درازمدت نیز نخواهد بود.

از سوی دیگر کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که باراک اوباما با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا و فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه بر سر بحران جاری در سوریه به طور جداگانه گفت‌و‌گویی تلفنی داشته است. رهبران آمریکا، بریتانیا و فرانسه تاکید کرد‌ه‌اند که استفاده از سلاح شیمیایی قابل قبول نیست و نباید مورد مسامحه قرار گیرد.

انتقاد آمریکا از شورای امنیت

اوباما که روز جمعه در کاخ سفید در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با «ناکارآمد» خواندن شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که این سازمان نتوانسته است در برابر نقض قوانین بین‌المللی از سوی سوریه از خود واکنش مناسبی نشان دهد.

رییس‌جمهوری ایالات‌متحده تاکید کرد که اگر کشورش در برابر استفاده از سلاح شیمیایی واکنش از خود نشان ندهد، این می‌تواند پیامدهای منفی در پی داشته باشد. اوباما همچنین اضافه کرد: «هیچ کس به اندازه من از جنگ خسته نیست، اما آمریکا به عنوان قدرت جهانی موظف به نظارت بر رعایت موازین بین‌المللی است.»

واکنش دولت بشار اسد

از سوی دیگر، سوریه آمریکا را متهم کرده‌است که در تلاش برای توجیه یک اقدام نظامی به ساختن و جعل شواهد دست زده‌است. دولت سوریه در واکنش به سخنان روز گذشته‌ مقامات ایالات‌متحده، اتهام به کارگیری سلاح‌های شیمیایی را رد کرد. وزارت خارجه سوریه با «دروغ» و «ساختگی» خواندن ادعاهای رهبری آمریکا مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی از سوی دولت بشار اسد، اعلام کرد که این اظهارات با هدف توجیه اقدام نظامی علیه سوریه انجام می‌شود.

در بیانیه‌‌ای که وزارت خارجه سوریه در این رابطه انتشار داد و در شبکه تلویزیونی سوریه قرائت شد، آمده‌است که «اسناد اثباتی» که ادعا می‌شود ثابت می‌کنند دمشق در حمله با گاز شیمیایی دست داشته است، «دروغی» بیش نیست. آنچه که واشنگتن به عنوان «اسناد اثباتی غیرقابل تردید» ارائه کرده‌است، چیزی نیست جز داستان‌سرایی‌هایی که «تروریست‌ها» از یک هفته‌ پیش آن را پخش کرده‌اند.

روسیه نیز گفته است اقدام نظامی یک‌جانبه، نقض مستقیم قوانین بین‌الملل است.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس عوام در بریتانیا با طرح دولت این کشور برای اقدام نظامی در سوریه در واکنش به کاربرد تسلیحات شیمیایی مخالفت کرده‌اند.

حمایت فرانسه از حمله

این در شرایطی است که فرانسه قاطعانه از شرکت در اقدام نظامی در کنار آمریکا علیه سوریه سخن گفته‌است. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در پاریس طی بیانیه‌ای اعلام کرد که فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه، در پی سخنان اوباما در آخرین ساعات جمعه شب، تماسی تلفنی با رییس‌جمهوری آمریکا داشته‌است.

در این بیانیه آمده‌است که سران دو کشور، جامعه بین‌الملل را فراخوانده‌اند که در پی استفاده بسیار محتمل گاز شیمیایی در سی‌ام مرداد، «پیامی قدرتمند» برای رهبری دمشق بفرستند. در بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه که در آخرین ساعات جمعه شب انتشار یافت، ادعا شده‌است: «جامعه بین‌الملل نمی‌تواند به کار بردن سلاح شیمیایی را تحمل کند و به همین دلیل باید رژیم سوریه را مسوول آن بداند و برای تقبیح چنین عملی، پیامی قدرتمند بفرستد.»

اوباما روز جمعه تاکید کرد که با اعضای کنگره این کشور درباره اقدام علیه حکومت سوریه مشورت خواهد کرد.

پیش از اظهارات اوباما، کاخ سفید ارزیابی اطلاعاتی را در‌باره استفاده حکومت بشار اسد از سلاح شیمیایی منتشر کرد که بر اساس آن ۱۴۲۹ نفر در حمله شیمیایی به حومه دمشق در روز چهارشنبه سی‌ام مرداد کشته شدند که دست کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بودند.

پیش از این، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده گفته‌بود که حمله شیمیایی در سوریه بیش از ۱۴۰۰ کشته بر جای گذاشته‌است.

بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل سوریه را ترک کردند

این در شرایطی است که بازرسان سازمان ملل متحد که مناطق مورد حمله شیمیایی در سوریه را مورد بازدید قرار داده‌اند، دیروز، شنبه، سوریه را ترک کردند.

حکومت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، استفاده ازسلاح شیمیایی علیه شهروندان خود را به شدت تکذیب می‌کند و مخالفان مسلح را به استفاده از این سلاح‌ها متهم می‌کند. این در شرایطی است که کاخ سفید ادعا می‌کند شواهد کافی در اختیار دارد که نیروهای دولتی از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.

بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد قرار است ظرف دو هفته آینده نمونه‌های خاک، ادرار و خون را در آزمایشگاه بررسی کند و گزارش خود را به بان کی‌مون، دبیر‌کل سازمان ملل ارائه بدهند.

به گفته ناظران، خروج بازرسان سازمان ملل متحد، موانع عملی و سیاسی بر سر راه اقدام نظامی تحت رهبری آمریکا علیه دولت سوریه را مرتفع می‌کند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز ساعاتی پیش از باراک اوباما، بشار اسد را «قاتل» خواند که باید پاسخگوی استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان سوریه باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که حکومت سوریه « چندین بار» در سال جاری از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌است.

جان کری ادعا کرده‌است که آمریکا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد به عناصری از رژیم سوریه گفته شده‌بود که با استفاده از ماسک‌های ضدگاز و دیگر تدابیر برای حمله شیمیایی آماده شوند.

انتقاد آلمان از روسیه و چین

همزمان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، رویکرد روسیه و چین را در قبال بحران سوریه مورد انتقاد شدید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صدراعظم آلمان به روزنامه «آگسبورگر تسایتونگ» گفت: «باعث تاسف شدید است که روسیه و چین از اتخاذ یک موضع مشترک در قبال مناقشه سوریه طفره می‌روند و این در شرایط کنونی نقش سازمان ملل متحد را به‌شدت تضعیف کرده است.»

آنگلا مرکل تاکید کرد که «شکستن تابوی استفاده از گاز شیمیایی با صدها کشته، نمی‌تواند بدون پیامد باقی بماند.»

او ضمن رد کردن مشارکت آلمان در یک عملیات نظامی بدون ماموریت از سوی سازمان ملل، افزود: «وقتی مردان و زنان و کودکان با گاز سمی به قتل می‌رسند، جهانیان نمی‌‌توانند به راحتی آن را بپذیرند.» از نظر صدراعظم آلمان، بحران سوریه فقط می‌تواند راه حل سیاسی داشته باشد.

انتشار نتایج تحقیقات بازرسان سازمان ملل تا دو هفته دیگر

این در شرایطی است که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به پنج عضو دائم شورای امنیت اعلام کرده‌است که نتیجه تحقیقات بازرسان این سازمان ممکن است تا دو هفته دیگر منتشر شود. با وجود این، وزیر خارجه ایالات‌متحده روز جمعه گفت که این کشور، منتظر نتایج تحقیقات بازرسان سازمان ملل نخواهد ماند. جان کری در توضیح دلایل این تصمیم مدعی شد: «تحقیقات بازرسان تنها نشان خواهد داد که آیا سلاح شیمیایی در سوریه به کار رفته است یا خیر. این آزمایشات، اما قرار نیست مشخص کند که سلاح شیمیایی توسط کدام یک از طرفین درگیری به کار گرفته شده است.»