گروه بین‌الملل- بخش تولیدی حوزه یورو در ماه ژوئیه برای نخستین‌بار طی دو سال گذشته رشد کرد. این مساله حاکی از آن است که این حوزه درحال خروج از طولانی‌ترین رکود اقتصادی خود است.

به گزارش بلومبرگ، مرکز مارکیت اکونومیکس دیروز، چهارشنبه اعلام کرد: شاخص خرید مدیران این مرکز از ۸/۴۸ واحد در ماه ژوئن به ۱/۵۰ واحد در ماه ژوئیه افزایش یافته است. این در شرایطی است که ۳۹ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ رشد این شاخص به ۱/۴۹ واحد را پیش‌بینی کرده بودند. سطح بیش از ۵۰ واحد نشان‌دهنده رشد است.

براساس نظر سنجی دیگری که توسط بلومبرگ انجام شده است، اقتصاددانان برآورد می‌کنند اقتصاد حوزه یورو در سه ماه منتهی به ژوئن متوقف شده باشد. آنان پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد این حوزه در فصل جاری به رشد بازگردد. با این وجود صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است اقتصاد حوزه یورو در سال جاری به اندازه ۶/۰ درصد کوچک خواهد شد.

شاخص مرکز مارکیت برای بخش خدمات حوزه یورو نیز رشد کرد. این شاخص از ۳/۴۸ واحد در ماه ژوئن به ۶/۴۹ واحد در ماه ژوئیه افزایش یافت. شاخص کامپوزیت بخش تولیدی و خدماتی این مرکز نیز به ۴/۵۰ واحد افزایش یافت که بیشترین سطح طی ۱۸ ماه گذشته به شمار می‌رود.

کریس ویلیامسون،اقتصاددان ارشد مرکز مارکیت، می‌گوید: «با توجه به این آمار، اکنون بانک مرکزی اروپا اطمینان بیشتری پیدا می‌کند که پیش‌بینی این بانک مبنی بر بازگشت حوزه یورو به رشد اقتصادی در پایان سال جاری، محقق خواهد شد.»

افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان

از سوی دیگر، اعتماد مصرف‌کنندگان در حوزه یورو در ماه ژوئیه به بالاترین سطح طی دو سال گذشته افزایش یافت، اما همچنان پایین میانگین بلندمدت قرار دارد.

به گزارش «ایسنا»، کمیسیون اروپا در گزارشی اعلام کرد شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در ۱۷ کشور عضو یورو، از منفی ۸/۱۸ واحد در ماه ژوئن به منفی ۴/۱۷ واحد در ماه ژوئیه افزایش یافت که بسیار بهتر از انتظار بازار برای رشد این شاخص به منفی ۳۰/۱۸ واحد بود.

این بهترین سطح این شاخص از اوت سال ۲۰۱۱ است. در آن زمان این شاخص منفی ۸/۱۶ واحد بود.

اعتماد مصرف‌کنندگان در اتحادیه اروپا بهبود سریع‌تری داشت و از منفی ۵/۱۷ واحد به منفی ۸/۱۴ واحد رسید.

بر اساس گزارش رویترز، خوش‌بینی مصرف کنندگان نسبت به اقتصاد همچنان پایین میانگین بلندمدت در اتحادیه اروپا قرار دارد، با این همه مصرف کنندگان در شرایطی که با بیکاری بالا و رو به افزایش و رشد اندک دستمزد روبه‌رو هستند، برای حمایت از احیای مورد انتظار به سختی تلاش خواهند کرد.

این در شرایطی است که تورم در حوزه یورو در ماه ژوئن ۶/۱ درصد بود که کمتر از هدف ۲ درصد مورد نظر بانک مرکزی اروپا است و اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند این نرخ در ادامه سال نیز همچنان پایین بماند.