گروه بین‌الملل- رهبر جنبش النهضه تونس ضمن اعلام موافقتش با انحلال دولت کنونی از رییس‌جمهوری این کشور خواست استعفا کند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، راشد الغنوشی، رییس جنبش النهضه، جریان حاکم در تونس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی نسمه تی.وی اعلام کرد: جنبش النهضه با انحلال دولت کنونی موافقت می‌کند؛ به شرطی که دولت جایگزینی برای دولت کنونی تشکیل شود و کشور به همین شکل به حال خود رها نشود. وی افزود: ما قبلا پیشنهاد اتحادیه مشاغل تونس درباره انحلال دولت را پذیرفته بودیم اما گفتیم که مخالفان برای صحبت درباره ساختار دولت آینده و اینکه چه کسی ریاست آن را بر عهده گیرد و چه اختیاراتی داشته باشد به پای میز مذاکره بیایند. حالا نیز اعلام می‌کنم که ما هرگز از این موضع عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

الغنوشی خاطرنشان کرد: ما آماده‌ایم دولت کنونی را منحل کنیم و دولتی منتخب تشکیل دهیم و این مساله از طریق مذاکرات یک ماهه که در آن درباره تشکیل دولت و تعیین زمان برگزاری انتخابات مذاکره شود، ممکن است.

رییس جنبش النهضه در ادامه از منصف مرزوقی، رییس‌جمهوری تونس خواست اگر که قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری آتی شرکت کند استعفای خود را تقدیم کند.

الغنوشی گفت: دلیل این درخواست از مرزوقی تضمین بی‌طرفی تمامی نهادهای دولتی برای فراهم کردن شرایط شفاف بودن انتخابات آتی است لذا مرزوقی اگر قصد دارد در آینده نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود از سمتش استعفا کند.

وی در ادامه گفت: موافقت النهضه با تشکیل دولت تکنوکرات و غیرحزبی به دنبال پیشنهاد اتحادیه مشاغل تونس صورت گرفت اما اعلام می‌کنم انحلال دولت کنونی تنها پس از توافق بر سر تشکیل دولتی به جای آن صورت خواهد گرفت.

این مسوول تونسی در ادامه اعلام کرد که جنبش النهضه آماده است تا به سوی جنبش ندای تونس به رهبری الباجی قائد السبسی و تمامی احزاب دیگر تونس که به حمایت از روند انتقالی در این کشور تمایل دارند، دست دراز کند.

وی گفت: مشکلاتی که امروز مردم تونس با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نه به خاطر اوضاع اقتصادی و امنیتی بلکه به خاطر وضعیت سیاسی است.

این اظهارات الغنوشی در شرایطی ایراد شد که پیش از این جنبش النهضه تاکید کرده بود با خواسته‌های مخالفان برای انحلال دولت و تشکیل دولت تکنوکرات مخالف است.

تونس از زمان ترور شکری بلعید، فعال برجسته سیاسی و محمد البراهمی، از نمایندگان مخالف پارلمان این کشور تاکنون شاهد ناآرامی و بحران است.