خبرگزاری فارس- تازه‌ترین نتایج نظرسنجی خبرگزاری رویتر، نشان می‌دهد، کاهش تولید اوپک و رشد تقاضا، قیمت جهانی نفت را طی سال ۲۰۰۷ میلادی بیش از ۶۳دلار در هر بشکه نگه خواهد داشت. کارشناسان انرژی در مصاحبه با رویتر، محدوده نوسانات قیمت نفت طی سال ۲۰۰۷ میلادی را بین ۷۶‌دلار و ۵۰/۵۴‌دلار ارزیابی کرده‌اند که بین کمینه و بیشینه قیمت نفت طی سال آینده بیش از ۲۱‌دلار اختلاف وجود دارد. این مساله نشان می‌دهد که عملا امکان پیش‌بینی قیمت نفت در سال آینده وجود ندارد.

به اعتقاد کارشناسان انرژی، قیمت متوسط هر بشکه نفت سبک آمریکا طی سال ۲۰۰۷ میلادی به بیش از ۴۸/۶۳‌دلار خواهد رسید. موسسه مالی گلدمن‌ساکس آمریکا نیز قیمت هر بشکه نفت سبک وست تگزاس اینترمدیت را ۵۰/۷۲‌دلار پیش‌بینی کرده است. براساس این گزارش، تصمیم اوپک برای کاهش مجدد تولید به میزان ۵۰۰هزار بشکه در روز از ابتدای ماه فوریه تاثیر زیادی بر افزایش قیمت نفت خواهد داشت. به اعتقاد کارشناسان، میزان تقاضای انرژی در آمریکا نیز نقش مهمی ‌در تعیین قیمت نفت طی ماه‌های آینده خواهد داشت. قیمت جهانی نفت از ماه سپتامبر تا کنون بین ۵۷ تا ۶۴‌دلار در نوسان بوده است. قیمت نفت اواسط ماه گذشته به ۸۶/۵۴‌دلار رسید که این رقم پایین‌ترین قیمت نفت طی ۱۷ ماه اخیر به‌شمار می‌رود. براساس نظرسنجی رویتر، قیمت نفت تا سال ۲۰۰۸ میلادی به ۵۳/۶۰‌دلار و در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز به کمتر از ۰۴/۵۱‌دلار در هر بشکه خواهد رسید. مرکز مطالعات جهانی انرژی نیز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، با توجه به تصمیم اوپک برای کاهش مجدد تولید از ابتدای فوریه، قیمت متوسط هر بشکه نفت سال آینده به بیش از ۵۷‌دلار خواهد رسید. این در حالی است که سازمان بین‌المللی انرژی، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در سال ۲۰۰۷ میلادی را بیش از ۷/۷۰‌دلار پیش‌بینی کرده است.

مرکز مطالعات جهانی انرژی، در ادامه افزود: تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک برای کاهش مجدد تولید، بازار انرژی را به شدت نگران کرده است. این مرکز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال طی سه ماه پایانی امسال را بیش از ۶۰‌دلار اعلام کرده است. قیمت متوسط هر بشکه نفت برنت طی سال ۲۰۰۶ میلادی به بیش از ۲/۶۵‌دلار می‌رسد.