آناهیتا عبداللهی- سرانجام گرجستان مجبور شد برای جلوگیری از رخ دادن اتفاقی که پارسال برای اوکراین پیش آمد، به قرارداد شرکت گاز پروم روسیه تن بدهد. براساس قرارداد جدید نرخ صادرات گاز روسیه به گرجستان از ابتدای سال ۲۰۰۷ میلادی ۲۳۵دلار به ازای هر هزار مترمکعب خواهد بود.

الکساندر مدودف، مدیر داخلی شرکت گاز پروم با اعلام این خبر به خبرگزاری فرانسه گفت: ما مجموعا سه قرارداد مختلف با گرجستان امضا کردیم که قیمت گاز در آنها ۲۳۵دلار برای هر هزار مترمکعب در نظر گرفته شده است.

همچنین براساس این قراردادها روسیه ۱/۱میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به گرجستان صادر خواهد کرد و زمان شروع قرارداد جدید هم اول ژانویه است.

قیمت جدید گاز در حالی اعمال می‌شود که این مبلغ بیش از ۲برابر قیمتی است که در آغاز مذاکرات مطرح شده بود.

پیش از این قرار بود گرجستان هر هزار مترمکعب گاز طبیعی را به قیمت ۱۱۰دلار از گاز پروم خریداری کند.

به احتمال زیاد در آینده یک بخش دیگر به این قرارداد افزوده شده و گرجستان گاز بیشتری خریداری خواهد کرد.

براساس اعلام رسمی، این کشور طی سال ۲۰۰۷ به ۷/۱میلیارد مترمکعب گاز طبیعی نیاز دارد.

اصلی‌ترین عاملی که باعث شد قیمت گاز صادراتی روسیه به گرجستان تا این حد افزایش پیدا کند، تیره شدن روابط بین دو کشور پس از ماجراهای سپتامبر گذشته است.

در آن زمان گرجستان چهار نظامی روسیه را به جاسوسی متهم کرد. پس از آن روسیه یک سلسله تحریم‌های تجاری و اقتصادی را علیه این کشور در نظر گرفت که افزایش ناگهانی و زیاد بهای گاز نیز یکی از آنها است.

این مساله اکنون باعث شده است که گرجستان به دنبال راه‌های مطمئن‌تری برای تامین گاز مورد نیاز خود باشد.

آذربایجان و ایران دو جایگزین مورد نظر گرجستان هستند تا به این وسیله وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد.

در دسامبر گذشته گاز پروم به اوکران اعلام کرد که قیمت گاز افزایش پیدا خواهد کرد.

اوکراین از قبول قیمت جدید خودداری کرد و به این ترتیب از روز اول ژانویه ۲۰۰۶ دریچه‌های گاز پروم به روی کیف بسته شد.

این اتفاق نگرانی‌هایی را در جامعه جهانی به خصوص در سطح اتحادیه اروپا به وجود آورد و یک بار دیگر مساله امنیت عرضه انرژی را به طور جدی مطرح کرد.

روسیه به این مساله متهم شد که از گاز به عنوان یک اسلحه سیاسی استفاده می‌کند و اروپا که ۵۰درصد گاز خود را از روسیه تامین می‌کند به فکر کاهش این وابستگی افتاد.