کنفرانس امنیت انرژی در پکن برگزار شد

گروه بین‌الملل- به فاصله دو روز پس از نشست اوپک در نیجریه، بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت‌خام جهان در پکن تشکیل جلسه دادند تا فعل و انفعالات بازار نفت را بررسی کنند. در این کنفرانس یک‌روزه که به میزبانی چین برگزار شد پنج کشور، چین، ایالات‌متحده آمریکا، هند، کره‌جنوبی و ژاپن پیرامون امنیت عرضه انرژی در سال‌های آینده بحث و تبادل‌نظر کردند.

ون جیابائو، نخست‌وزیر چین در مراسم آغاز به کار این کنفرانس گفت: چین آمادگی دارد تا با دیگر کشورها در زمینه تامین امنیت انرژی به خصوص نفت‌خام در جهان همکاری کند.چین اکنون آماده است تا در توسعه میادین نفتی در سراسر جهان و توزیع انرژی با کشورهای دارای ذخایر نفتی همکاری کند و امیدواریم که این همکاری‌ها ادامه‌دار و پیوسته باشد.

براساس گزارش خبرگزاری شینهوا، نخست‌وزیر چین که کشورش دومین‌ واردکننده نفت‌خام در جهان است با اشاره به روند صعودی تقاضا در جهان گفت: حفظ امنیت عرضه نفت در جهان وظیفه‌ای است که همه کشورها چه تولیدکننده و چه مصرف‌کننده باید در حفظ آن تلاش کنند.

افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۰۶ باعث شد که اقتصاد بسیاری از کشورها از رونق بیفتد و ادامه چنین شرایطی به‌طور حتم به زیان اقتصاد جهانی است.

ساموئل بادمن، وزیر انرژی ایالات‌متحده نیز که در این کنفرانس شرکت کرده است، در حاشیه اجلاس به خبرگزاری فرانسه گفت: اجلاس پنج کشور مصرف‌کننده انرژی بیشتر به‌دلیل بررسی وضعیت گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از سوخت‌های فسیلی دیگر همانند ذغال‌سنگ و راکتورهای اتمی تشکیل شده است.

هدف، بررسی چگونگی به‌کارگیری منابع دیگر انرژی به منظور کاهش وابستگی به انرژی نفت‌خام است.وی در ادامه بااشاره به اهداف گسترده‌ای که این نشست‌ دنبال می‌کند گفت: این نخستین‌بار است که کشورهای بزرگ مصرف‌کننده نفت تشکیل جلسه می‌دهند و برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند به یک استراتژی واحد درخصوص تقابل با بازار نفت منجر شود که می‌تواند بسیار سودمند باشد.

مورلی دئورا، وزیر نفت هند نیز در این اجلاس یک روزه با اشاره به اهمیت امنیت تامین انرژی در جهان گفت: یک استراتژی یکسان و واحد در نزد واردکنندگان نفت‌خام می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. هم‌اکنون شرایطی وجود دارد که زمینه را برای دقت بیشتر فراهم کرده است. مطالعات از افزایش حجم تقاضا طی سال ۲۰۰۷ خبر می‌دهد، در حالی که سیاست‌های کاهش تولید در برخی کشورهای تولیدکننده دیده می‌شود.

یکی از مقامات بخش انرژی چین در حاشیه این نشست به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: چین هم‌اکنون به عنوان دومین خریدار نفت در جهان با یک روند رو به رشد تقاضا روبه‌رو است. چین در ۱۰ماه ابتدای امسال ۱۲۰میلیون تن نفت‌خام وارد کرده است که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴درصد افزایش داشته است.

پیش‌بینی می‌شود این آهنگ سال آینده به ۲۰درصد نیز برسد. روند رشد اقتصادی چین که برای سال آینده ۵/۱۰درصد عنوان شده است نشان می‌دهد که چین به چنین تقاضایی برای نفت‌خام خواهد رسید.برخی تحلیلگران عقیده دارند که نشست دسامبر کشورهای عضو اوپک و تصمیم آنها مبنی بر کاهش ۵۰۰هزار بشکه از سقف تولید از ابتدای ماه فوریه، کشورهای واردکننده نفت را نگران کرده است. این تصمیم نشان می‌دهد که اوپک در عزم خود برای بالا نگاه‌داشتن قیمت نفت‌خام جدی است و همین مساله واردکنندگان بزرگ را بیش از گذشته نگران می‌کند. ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و واردکننده نفت جهان تلاشی پیگیر برای کاهش قیمت‌های نفت‌خام در دست اجرا دارد و حتی تحویل نفت به ذخائر استراتژک را به منظور کاهش تقاضا از ابتدای ماه ژانویه ۲۰۰۷ محدود خواهد کرد. هزینه‌های ناشی از واردات نفت‌خام ارقام معنی‌داری در حساب جاری آمریکا هستند و به همین دلیل این کشور تمایل ندارد که قیمت انرژی افزایش پیدا کند.خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد که آمریکا در حالی در این کنفرانس شرکت کرده که به شدت از سیاست‌های انرژی چین در قبال آمریکای لاتین و آفریقا احساس نگرانی می‌کند. چین در یکسال اخیر به شدت برای نزدیک شدن به منابع نفت آفریقا و گاز آمریکای لاتین تلاش کرده است و همین مساله موجب نگرانی ایالات متحده شد که برای سالیان متمادی یکه‌تاز بهره‌برداری از این منابع انرژی است. هم‌اکنون بخش زیادی از میادین نفت و گاز در این دو منطقه در کنترل شرکت‌های بزرگ آمریکایی است.

شرکت‌کنندگان در پایان این کنفرانس از تولیدکنندگان خواستند تا نسبت به تامین امنیت عرضه انرژی در جهان دقت بیشتری به خرج دهند و با واردکنندگان همکاری کنند.