باهره دامغانی- کاهش ارزش ین و از طرفی جهش شاخص‌های سهام در وال استریت در روز جمعه، انگیزه‌های کافی را به سرمایه‌گذاران برای فعالیت و شاخص سهام نیکی برای ترقی در روز دوشنبه داد.

به گزارش رویتر از توکیو کاهش ارزش ین در مقابل دلار در هفته اخیر، از دلایل اصلی ترقی شاخص‌ها در توکیو بوده است. کاهش ین در مقابل دلار باعث ارزانی کالاهای ساخت ژاپن در بزرگ‌ترین بازار مصرف‌کننده دنیا و بزرگ‌ترین شریک تجاری ژاپن می‌شود. به همین دلیل در روز دوشنبه که بازار اساسا رونق خود را بر مدار ین ارزان جشن می‌گرفت، سهام شرکت‌های خودروسازی و نیز تکنولوژی برتر، بیشترین مشتری را داشتند و از جمله برندگان مهم بازار سهام توکیو در اولین روز هفته بودند. در صبح روز دوشنبه، شاخص سهام نیکی حدود ۱۹۰واحد یا ۰۳/۱درصد به دست آورد و به رقم ۱۸۱۵۶ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۱۵واحد یا ۸۷/۰درصد به دست آورد و به عدد ۱۷۸۸ رسید.

در چین، پس از آنکه سرمایه‌گذاران دیدند افزایش تورم باعث افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی چین نشد، بازار سهام مجددا به روزهای رونق بازگشت. هفته گذشته اداره آمار چین اعلام کرد نرخ تورم در این کشور در ماه گذشته سریع‌ترین نرخ افزایش تورم در دو سال اخیر بوده است،‌زیرا سرمایه‌گذاری ثابت در پنج ماه اخیر افزایش زیادی داشته است.

این موضوع باعث شد که فعالان بازار انتظار افزایش نرخ بهره به منظور مهار تورم را داشته باشند. بانک مرکزی این کشور هم اعلام کرد، فعلا افزایشی در نرخ بهره روی نخواهد داد و بانک سعی دارد، روند افزایش نرخ بهره را آهسته آهسته ادامه دهد. این موضوع باعث رونق سهام و روی آوردن مردم به خرید سهام شد. به این ترتیب شاخص اصلی سهام شانگهای ۵/۷درصد به دست آورد، چنانکه توانست در روز اخیر، تمامی ضرر خود از ۳۰مه تاکنون را جبران کند.

در بازار معاملات ارزی، ارزش ین در مقابل دلار و یورو تنزل یافت و در این تنزل از خود رکورد بر جای گذاشت و به اعتقاد تحلیلگران روند تقلیل ارزش ین همچنان ادامه خواهد داشت. روز دوشنبه در توکیو هر دلار به ازای ۶۷/۱۲۳ین معامله شد. به طور کلی در مجموع هفته گذشته ارزش ین در مقابل دلار ۴/۰ درصد تنزل یافت. نرخ برابری ین در مقابل یورو به ازای هر یورو ۶۶/۱۶۵ین بود، این در حالی است که در آخرین ساعات روز جمعه در نیویورک هر یورو به ازای ۲۶/۱۶۵ین معامله شده بود. اما از طرف دیگر احتمال می‌رود ارزش یورو در روزهای آینده ترقی یابد. قرار است امروز گزارش اعتماد سرمایه‌گذاران در آلمان منتشر شود و این موضوع احتمال ترقی ارزش یورو را افزایش داده است. تحلیلگران می‌گویند احتمالا نرخ برابری دلار در برابر یورو به هر یورو ۳۴۵۰/۱دلار خواهد رسید.

وال‌استریت برای تعیین جهت بازار، منتظر اخبار بخش مسکن است که از هر جهت اهمیت دارد، چه مدت‌ها است که این بخش دچار کسادی است، هر چند از حالا مطمئن است که تنزل قیمت مسکن و افزایش وام‌ها به اقتصاد به طور کلی آسیب نمی‌رسانند، اما اگر نرخ بهره وام‌ها افزایش یابد در اثر افزایش ارزش اوراق‌بهادار، در آن صورت تعداد کمتری از مردم قادر به گرفتن وام هستند و این موضوع کسادی را تشدید و بر وال استریت تاثیر منفی می‌گذارد.