تاکید دوباره بوش بر کاهش وابستگی به نفت

ایسنا - رییس‌جمهور آمریکا که با انتقادهای شدیدی در خصوص قیمت‌های بسیار بالای سوخت و گرمایش جهانی روبه‌رو شده‌ است، بار دیگر به دولت خود دستور داد که از وابستگی آمریکا به نفت خارجی بکاهد. جورج بوش اعلام کرد که راهبرد وی برای کاهش ۲۰‌درصدی مصرف بنزین در ۱۰ سال آینده، آمریکا را برای نسل‌های آینده ایمن‌تر خواهد کرد، به رشد اقتصادی کمک کرده و از محیط زیست نیز حفاظت می‌کند.

این برنامه که به عنوان طرح «۲۰ در ۱۰» معروف شده، ابتدا در سخنرانی سالانه بوش در ماه ژانویه مطرح شد و یکی از راهکارهای آن کاهش واردات نفت از خاورمیانه و پایین‌آوردن وابستگی آمریکا به نفت خارجی عنوان شده بود.

رییس‌جمهور آمریکا همچنین پس از این سخنرانی پیشنهادات خود را در قالب لوایحی به کنگره ارائه داد و دستور اقدامات قانونی از سوی کابینه آمریکا و اعضای مسوول حمل‌و‌نقل، انرژی، کشاورزی و محیط زیست را صادر کرد.

به گفته وی، قوانین جدید باید از پایان سال ۲۰۰۸ به بعد به مرحله اجرا درآیند و این زمانی خواهد بود که دولت بوش روزهای پایانی خود را سپری خواهد کرد.

اما راهکارهای پیشنهادی بوش با انتقادهای اعضای کنگره آمریکا مواجه شده که معتقدند این قوانین تنها به بزرگ‌تر و قدرتمندتر شدن شرکت‌های بزرگ نفتی کمک می‌کند و نه مصرف‌کنندگان.

از سوی دیگر، کارشناسان محیط زیست نیز اعلام کرده‌اند که استانداردهای سوختی دولت بوش باز هم باعث می‌شود که خودروهای آمریکایی از لحاظ بهینه‌سازی مصرف انرژی پشت‌سر خودروهای اروپایی و حتی چینی قرار گیرند. کیت باتن، مدیر سیاست‌های محیطی مرکز پیشبرد آمریکا، در این خصوص می‌گوید: بوش بالاخره دست به اقداماتی زده است، ولی برنامه او ضعیف است و از نقشه راهی برای مشخص کردن چگونگی دست‌یابی به استقلال در زمینه انرژی بی بهره است.

بوش بارها تاکید کرده است که وابستگی آمریکا به واردات نفت بسیار خطرات اقتصادی فراوانی در پی دارد و هرگونه وقفه در صادرات نفت می‌تواند قیمت بنزین را حتی به سطوح سخت‌تری بکشاند.

همچنین جورج بوش از مردم آمریکا درخواست کرده است در یک دهه آینده مصرف بنزین را ۲۰درصد کاهش دهند.