مهر- صندوق بین‌المللی‌پول اعلام کرد: رشد اقتصادی در امیرنشین‌های نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس در سال ۲۰۰۷ به علت کاهش تولید و صدور نفت‌خام همچنان کند خواهد بود و باید این کشورها در مقابل این شوک وارده مقاومت کنند. به گزارش پایگاه اینترنتی «البوابه»، این صندوق در گزارش خود از دورنمای اقتصاد منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی به این مطلب اشاره کرده است.

محسن خان، رییس منطقه خاورمیانه و آسیای صندوق بین‌المللی پول در این گزارش خاطر‌نشان ساخته ‌است به همین دلیل تولید ناخالص داخلی نیز در این کشورها شاهد افت خواهد بود.

تنها استثنا در میان کشورهای خلیج‌فارس عربستان سعودی است که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت‌خام در جهان است‌. اقتصاد عربستان از رشد ۶/۴درصدی در سال ۲۰۰۶ به ۸/۴ در سال ۲۰۰۷ خواهد رسید.

طبق‌گزارش فوق، این افت نامحسوس رشد اقتصادی به معنای رکود اقتصادی نیست چراکه موازنه اقتصادی در این کشورها همچنان در سطحی اطمینان بخش قرار خواهد داشت.

براساس گزارش، اقتصاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنان قابل اعتماد است و باید این شش کشور در مقابل کاهش قیمت نفت مقاومت کنند.

قیمت نفت‌خام در تابستان سال ۲۰۰۶ به بالاترین نرخ خود یعنی ۴۰/۷۸دلار در هر بشکه رسید و ژانویه امسال مجددا تنزل کرد و به ۹/۴۹دلار کاهش پیدا کرد. کاهش تولید در «اوپک» سبب شد تا بهای نفت ۳۰درصد بالا برود.

براساس این گزارش تولید ناخالص داخلی در کشورهای خلیج‌فارس همچنان‌سیر صعودی خواهد پیمود و باید این نکته در برنامه‌ریزی‌های درازمدت کشورها مد‌نظر قرار گیرد.

فقط کویت در سال ۲۰۰۷شاهد تنزل تولید ناخالص داخلی خواهد بود و این شاخص در این کشور از ۱/۹۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶به ۴/۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷ کاهش پیدا خواهد کرد.

در مجموع تولید ناخالص داخلی شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سال ۲۰۰۷ معادل ۶/۷۴۹ میلیارد دلار خواهد بود. این رقم در سال ۲۰۰۶بالغ بر ۷۱۸میلیارد دلار بود.