توپ به زمین کشورهای در حال توسعه افتاد

گروه بین‌الملل - دیوید سولیوان از مقامات ارشد کمیسیون اتحادیه اروپا دیروز از آغاز مذاکرات تجارت آزاد در اواخر ماه مارس خبر داد. سولیوان با اشاره به این که توافق‌های به عمل آمده در داووس می‌تواند شرایط بهتری را برای مذاکرات دور دوحه به ارمغان آورد، گفت: تاکنون عمده مباحث انجام شده پیرامون یارانه‌های بخش کشاورزی در کشورهای صنعتی بوده است.

اکنون زمان آن رسیده که کشورهای در حال توسعه نیز حضوری فعال‌تر در مذاکرات و روند پیشبرد تجارت آزاد در جهان داشته باشند.

به گفته سولیوان کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی این اتحادیه از هندوستان به عنوان یکی از رهبران کشورهای در حال توسعه در گفت‌وگوهای تجارت آزاد درخواست کرده است تا سطح تعرفه واردات کالاهای صنعتی به این کشور را کاهش دهد.

سولیوان با اشاره به این که دور جدید مذاکرات دور کشورهای در حال توسعه است، گفت: رسیدن به یک توافق جمعی در زمینه مذاکرات تجارت آزاد نیازمند همکاری تمامی طرف‌های درگیر است.

کشورهای در حال توسعه با باز کردن بازارهای خود به روی کالاهای صنعتی کشورهای توسعه یافته می‌توانند زمینه کاهش موانع پیش روی گفت‌وگوهای تجارت آزاد را فراهم کنند.

این عضو کمیسیون اروپا در ادامه افزود: ما از هند خواسته‌ایم تا سطح تعرفه واردات کالاهای صنعتی را در برابر کاهش یارانه‌های کشاورزی کاهش دهد. ما پذیرفته‌ایم که حجم یارانه‌های کشاورزی را کاهش دهیم اما کشورهای در حال توسعه نیز باید سهم خود را که همان کاهش تعرفه واردات کالاهای صنعتی است پرداخت کنند.

مدیر تجارت کمیسیون اروپا با اشاره به اینکه هنوز زمان دقیق رسیدن به توافق نهایی مشخص نیست، گفت: انتظار می‌رود پس از گفت‌وگوهای ماه مارس تمامی یکصدوپنجاه عضو سازمان تجارت جهانی در این زمینه به توافق دست پیدا کنند. هم‌اکنون گروه ۳۳ که از کشورهای در حال توسعه تشکیل شده است به شدت در برابر بازشدن بازارهای خود به روی کالاهای صنعتی کشورهای پیشرفته خودداری می‌کنند. این کشورها که برزیل رهبری آنها را بر عهده دارد عقیده دارند بازشدن بازارهای داخلی به روی محصولات کشورهای توسعه‌یافته باعث نابودی صنایع آنها خواهد شد. این گروه در کنار گروه ۲۰ تلاش‌های فراوانی را در دست اجرا دارند تا هر چه سریع‌تر کشورهای توسعه‌یافته را مجاب کنند که یارانه‌های خود را بخش کشاورزی را به صفر برسانند.

پیتر ماندلسون کمیسر تجاری اتحادیه اروپا و طراح طرح کاهش یارانه‌ها در برابر کاهش تعرفه‌ها اکنون در برابر یک مشکل بزرگ قرار گرفته است. در حالی که او توانسته موافقت ضمنی آمریکا را برای کاهش یارانه‌‌های کشاورزی جلب کند فرانسه یکی از اعضای اصلی اتحادیه اروپا با این طرح مخالفت کرده است. فرانسه که پس از ایالات متحده بیشترین یارانه‌ها را به بخش کشاورزی پرداخت می‌کند عقیده دارد که کاهش تعرفه واردات در کشورهای در حال توسعه باید پیش از کاهش یارانه‌های کشاورزی اتفاق بیفتد. هر چند تحلیلگران عقیده دارند مخالفت فرانسه با این طرح بیش از آنکه جنبه اقتصادی و تجاری داشته باشد، دلایل سیاسی دارد. فرانسه در ماه آوریل پیش‌رو انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار خواهد کرد و حزب حاکم بر این کشور هیچ تمایلی ندارد با از دست دادن آرای کشاورزان به‌دنبال موافقت با کاهش یارانه‌های کشاورزی موقعیت خود را در خطر قرار دهد. حزب چپگرای رقیب نیز که به طور سیستماتیک همواره از افزایش یارانه‌ها حمایت کرده است. در صورتی‌که نیکولاسارکوزی در انتخابات آینده به پیروزی برسد می‌توان به تغییر مواضع فرانسه در قبال کاهش یارانه‌های کشاورزی امیدوار بود اما پیروزی چپگرایان آینده این موضوع را بسیار پیچیده خواهد کرد.

پایگاه اینترنتی تجارت آزاد در تحلیل شرایط جدید پیش‌روی مذاکرات می‌گوید: پس از طرح اتحادیه اروپا اکنون توپ در میدان کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است و آنها هستند که باید سرنوشت ادامه مذاکرات را رقم بزنند. پافشاری بیشتر کشورهای در حال توسعه برای بسته نگاه داشتن بازارهایشان به روی کالاهای صنعتی کشورهای توسعه‌یافته تنها ابهام مذاکرات را بیشتر خواهد کرد.