سفر سرزده گیتس ‌به افغانستان

گروه بین‌الملل- یک روز پس از انتقاد رییس‌جمهوری افغانستان از تلفات غیرنظامیان در عملیات نیروهای خارجی در این کشور، وزیر دفاع آمریکا وارد کابل شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، دیروز دوشنبه، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در سفری از قبل اعلام نشده وارد کابل شد و قرار است در جریان سفر دو روزه خود به افغانستان، با حامد کرزی، رییس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

گیتس هنگام ورود به کابل، مورد استقبال ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده عالی نیروهای ناتو در افغانستان قرار گرفت و ملاقات با نیروهای آمریکایی و فرماندهان ائتلاف بین‌المللی در افغانستان نیز در برنامه سفر او گنجانده شد.سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان یک روز پس از آن صورت گرفت که حامد کرزی ناخرسندی خود را نسبت به جدیدترین مورد از تلفات غیرنظامی در عملیات نیروهای ناتو در این کشور ابراز داشت.

کرزی در سخنانی خطاب به ژنرال پترائوس گفت که عذرخواهی ناتو از کشته شدن نه کودک در شرق افغانستان کافی نیست و خواستار اقدامات عملی برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی در جریان عملیات نیروهای ائتلاف شد.این کودکان روز سه شنبه گذشته در اثر حمله «اشتباه» هلی‌کوپترهای ناتو به هدف‌هایی در ولایت کنر در شرق افغانستان کشته شدند و نیروهای ناتو گفتند که آنان را با شورشیان مسلح اشتباه گرفته بودند.اظهارات حامد کرزی به نشانه‌ای از تیرگی در روابط او با متحدان غربی افغانستان بر سر نحوه اداره عملیات نیروهای ناتو علیه شورشیان در این کشور تعبیر شده است.

قرار است اواخر ماه جاری میلادی، کرزی آغاز برنامه انتقال مسوولیت‌های امنیتی از نظامیان خارجی به نیروهای افغان را طبق جدول زمانبندی شده اعلام کند.دیروز اما گیتس در سخنان خود در افغانستان اعلام کرد که آمریکا باید همچنان در امور افغانستان مداخله داشته باشد.