آناهیتا عبدالهی- شاخص‌ها در وال‌استریت سال ۲۰۱۰ را با افزایش دو رقمی به پایان رساندند و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ بهترین ماه دسامبر را از سال ۱۹۹۱ تاکنون پشت‌سر گذاشت. این درحالی بود که معاملات روز جمعه اندک بود و در این روز شاخص‌ها تغییر چندانی نکردند زیرا سرمایه‌گذاران دلیلی نداشتند در آستانه سال نو خطر کنند. بهبود آمارهای اقتصادی در اواخر سال ۲۰۱۰ و اقدامات محرک اقتصادی توسط فدرال رزرو آمریکا موجب افزایش شاخص‌ها در نیمه دوم سال شد و نگرانی‌های ناشی از بحران بدهی اروپا و تداوم بیکاری بالا در آمریکا را خنثی کرد. با این افزایش‌ها وال‌استریت به سطح پیش از فروپاشی موسسه مالی لمان برادرز در سپتامبر سال ۲۰۰۸ بازگشت. طی سال ۲۰۱۰ شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸/۱۲ درصد، شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۱ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۹/۱۶ درصد جهش کرد. اما روز جمعه هیجان یا بی‌ثابتی را که مشخصه سال ۲۰۱۰ بود، نداشت و در حجم اندک معاملات شاخص‌ها تقریباً بدون تغییر بودند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸۰/۷ واحد یا ۰۷/۰ درصد رشد کرد و به ۵۱/۱۱۵۷۷ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲۴/۰ واحد یا ۰۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۶۴/۱۲۵۷ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۱۱/۱۰ واحد یا ۳۸/۰ درصد افت کرد و به ۸۷/۲۶۵۲ واحد رسید. روز جمعه شاخص نسدک کامپوزیت تحت تاثیر کاهش ارزش سهام شرکت‌های نتفلیکس و F۵ نت‌ورکس قرار گرفت.

ارزش سهام شرکت نتفلیکس ۳/۲ درصد کاهش یافت و به ۷۰/۱۷۵ دلار رسید. اما سهام این شرکت در سال ۲۰۱۰ عملکرد خوبی داشت و ۲۲۶ درصد افزایش یافت. ارزش سهام شرکت F۵ نت‌ورکس که برای سال ۲۰۱۰ افزایش ۱۵۰ درصدی را ثبت کرد روز جمعه ۷/۱ درصد کاهش یافت و به ۱۶/۱۳۰ دلار رسید. شرکت داروخانه‌های زنجیره‌ای سی‌وی‌اس توافق کرد شرکت دارویی یونیورسال امریکن را به مبلغ ۲۵/۱ میلیارد دلار خریداری کند.

ارزش سهام شرکت یونیورسال امریکن ۴۰ درصد جهش کرد و به ۴۵/۲۰ دلار رسید. اما ارزش سهام شرکت سی‌وی‌اس با کاهش ۷/۰ درصدی روبه‌رو شد و به ۷۷/۳۴ دلار رسید. بخش عمده‌ای از افزایش سال ۲۰۱۰ در نیمه اول ماه دسامبر رخ داد. در این زمان باراک اوباما توافق برای تمدید معافیت‌های مالیاتی زمان ریاست‌جمهوری بوش را اعلام کرد. در ماه دسامبر شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵/۶ درصد جهش کرد و شاخص میانگین صنعتی داوجونز با افزایش ۲/۵ درصدی روبرو شد. شاخص نسدک کامپوزیت نیز رشد ۲/۶ درصدی را ثبت کرد. نیمه دوم ماه دسامبر با حجم اندک معاملات همراه بود که این حجم کم به دلیل سرما و یخبندان در شمال شرق آمریکا تشدید شد. در هفته آخر سال شاخص میانگین صنعتی داوجونز چندان تغییر نکرد اما شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱/۰ درصد رشد کرد. شاخص نسدک کامپوزیت نیز ۵/۰ درصد جهش کرد.