کاهش بورس‌های جهان - ۱۷ شهریور ۸۹

گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه، اکثر بورس‌های جهان کاهش یافتند و بورس‌های اروپایی نسبت به بورس‌های آسیایی کاهش بیشتری را ثبت کردند، زیرا نگرانی‌های جدیدی درمورد سلامت بانک‌های این قاره به وجود آمد. کاهش شاخص‌ها در آسیا اندک بود، زیرا نگرانی‌ها از آهنگ بهبود اقتصادی جهان ازمیان رفت چون ارقام مشاغل آمریکا به آن بدی که تصور می‌شد، نبود. سرمایه‌گذاران آسیایی همچنین در انتظار واکنش بازارهای آمریکا به برنامه جدید ۵۰ میلیارد دلاری مشاغل اوباما بودند. بازارهای آمریکا روز دوشنبه به مناسبت روز کارگر تعطیل بودند. در این روز اوباما برای افزایش ایجاد شغل یک برنامه شش ساله پیشنهاد داد که برمبنای آن با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری، زیرساخت‌های آمریکا بازسازی می‌شود. در این برنامه همچنین کاهش جدید مالیات کسب‌وکارها درنظر گرفته شده است.

اما بورس‌های اروپا پس از گزارش نشریه وال‌استریت ژورنال دچار کاهش شدند. در این گزارش آمده است آزمون فشار بانک‌های عمده اروپایی برخی دارایی‌های پر خطر اوراق قرضه دولتی را در نظر نگرفته است.

شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۱/۱ درصد کاهش یافت و به ۷۰/۳۶۴۴ واحد رسید. شاخص داکس آلمان یک درصد افت کرد و به ۶۴/۶۰۹۷ واحد رسید. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۹/۰ درصد سقوط کرد و به ۹۷/۵۳۹۱ واحد رسید. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز در وال‌استریت نیز ۵۶ واحد یا ۵/۰ درصد کاهش یافت و به ۰۰/۱۰۳۸۰ واحد رسید. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۳۲/۷۵ واحد یا ۸/۰ درصد سقوط کرد و به ۰۰/۹۲۲۶ واحد رسید. این درحالی بود که افزایش ارزش ین ادامه یافت و سود صادرکنندگان را از میان برد. دیروز بانک مرکزی ژاپن به نگه‌داشتن نرخ بهره در حدود صفر رای داد و اقدامات بیشتری را برای مهار افزایش ارزش ین اتخاذ نکرد. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۷۹/۲۱۴۰۱ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۳/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۴/۱۷۸۷ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۱/۰ درصد افت کرد و به ۲۰/۴۵۷۳ واحد رسید. بورس‌های سنگاپور، تایوان و مالزی نیز دچار کاهش شدند، اما بورس‌های هندوستان و اندونزی افزایش یافتند.