سنای آمریکا لایحه 600 میلیونی امنیت مرزی را تصویب کرد

گروه بین‌الملل- رفیعه هراتی: سنای آمریکا طی تعطیلی ماه اوت تشکیل جلسه داد تا لایحه بودجه ۶۰۰ میلیون دلاری اقدامات امنیتی در مرز مکزیک را به تصویب برساند. این بودجه عمدتا به فعالیت‌های مرز جنوب غربی ازجمله استخدام ۱،۰۰۰ مامور گشت مرزی و ۲۵۰ مامور گمرکی و مهاجرت، اختصاص داده می‌شود.

این بودجه همچنین برای تامین تکنولوژی جدید تجسس شامل هواپیمای بدون سرنشین صرف می‌شود. بنابر اعلام یک مقام کاخ سفید دیروز، جمعه، باراک اوباما این لایحه را امضا کرد.

اوباما در بیانیه‌ای اظهار کرد «این قانون جدید موجب افزایش همکاری ما با مکزیک برای هدف قراردادن گروه‌ها و سازمان‌های جنایتکار فعال در دو طرف مرز مشترک آمریکا و این کشور می‌شود.»

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها موافقت کردند این لایحه را با رای‌گیری شفاهی به تصویب برسانند. در این نوع رای‌گیری حضور تنها دو سناتور کافی است.

سناتور دموکرات بن کاردین ریاست جلسه را به عهده داشت و سناتور دموکرات چاک شومر به این لایحه رای داد. شومر که حامی اصلی این لایحه است امیدوار است این لایحه راه را برای وضع قانون جامع مهاجرت هموار کند. این قانون قرار است بعد از تعطیلات ماه اوت مورد بررسی قرار گیرد. به گفته شومر «دموکرات‌های میانه‌رو و جمهوری‌خواهان اعلام کردند که پیش از اقدام در مورد مرز مکزیک اصلاحات جامع را بررسی نخواهند کرد.»

اما برخی از جمهوری‌خواهان ناراضی به نظر می‌رسند. سناتور جف سشنز این لایحه را «اقدامی کوچک» نامید که «اگر با اقدام مستمر و شدید همراه نباشد حرکتی بدون نتیجه خواهد بود.»

مبلغ ۶۰۰ میلیون دلاری این لایحه از طریق افزایش قیمت مجوز کار خارجی تامین می‌شود. این دومین‌بار طی چهار دهه گذشته بود که سنا در تعطیلات ماه اوت تشکیل جلسه داد. دفعه قبل سنا برای تصویب اقدامات اضطراری مربوط به توفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ تشکیل جلسه داده بود.