خبر خوشایند برای بازار‌های مالی

برونیسلاو کوموروفسکی،رییس جمهوری جدید لهستان-عکس: AP

برونیسلاو کوموروفسکی اعلام کرده‌است که قصد دارد برنامه کاهش هزینه‌ها و کاهش کسری بودجه را باهدف پیوستن به یورو اجرا کند گروه بین‌الملل‌- سایه ماندگار: برونیسلاو کوموروفسکی از حزب حاکم پلتفورم مدنی موفق شد تا برنده انتخابات ریاست‌جمهوری روز یکشنبه لهستان باشد و راه را برای اجرای برنامه‌های کاهش کسری بودجه و پیوستن به یورو هموار کند.

به گزارش بلومبرگ، با شمارش ۹۵ درصد آرای حوزه‌های انتخاباتی، کوموروفسکی که پیش از این به عنوان رییس‌جمهوری موقت و رییس پارلمان انجام وظیفه می‌کرد، توانست ۶/۵۲ درصد آرا را به دست آورد. این در شرایطی است که اصلی‌ترین رقیب او؛ یعنی یاروسلاو کاچینسکی ۴/۴۷ درصد آرا را به دست‌آورد. پس از اعلام این خبر بود که زولتی- واحد پول لهستان در ساعت ۹:۴۰ دقیقه دیروز به وقت ورشو - ۸/۰ درصد در برابر یورو بهبود داشت. این بهبود بیشترین میزان در میان ۲۶ بازار پول در حال رشد که توسط بلومبرگ مورد بررسی قرار گرفت، بود.

پیروزی کوموروفسکی ۵۸ ساله، باعث شد تا حزب پلتفورم مدنی کنترل نهاد ریاست‌جمهوری و همچنین کابینه لهستان را در اختیار بگیرد و به دو‌دستگی و شکاف سیاسی که از زمان لخ کاچینسکی، رییس‌جمهوری پیشین و متوفی لهستان در این کشور افزایش یافته بود، پایان دهد. لخ کاچینسکی در روز دهم آوریل‌-‌۲۱ فروردین- گذشته بر‌اثر سانحه‌ای هوایی در غرب روسیه جان خود را از دست داد. هماهنگی میان رییس‌جمهوری و کابینه این امکان را به دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان می‌دهد تا بتواند برنامه‌های کاهش هزینه‌ها و همچنین کاهش کسری بودجه را پیش ببرد. این در شرایطی است که کسری بودجه لهستان در سال گذشته میلادی معادل ۱/۷ درصد تولید داخلی این کشور بود که دو برابر بیشتر از محدودیتی است که اتحادیه اروپایی برای کشورهای عضو در نظر گرفته‌است.

نایجل رندل، استراتژیست بلند‌پایه بازار‌های نو‌ظهور در RCB لندن در این‌باره گفت: «‌این بهترین نتیجه برای بازار‌های مالی بود.» او اضافه کرد: «‌‌هماهنگی میان رییس‌جمهوری و کابینه بهترین فرصت برای تصویب قوانین مورد نظر دولت را فراهم کرده است.»

دولت لهستان که حزب پلتفورم مدنی آن را در کنترل خود دارد پیشنهاد محدود کردن افزایش هزینه‌های احتیاطی را ارائه کرده است، به نحوی که این هزینه‌ها یک درصد بیشتر از میزان تورم نباشد تا بتوان ۹ میلیاد زولتی معادل ۷/۲ میلیارد دلار در سال را تا سال ۲۰۱۳ ذخیره کرد. بنا‌بر تخمین‌های دولتی، این موضوع می‌تواند کسری بودجه را به کمتر از میزان تعیین شده از سوی اتحادیه اروپایی؛ یعنی کمتر از سه درصد تولید ناخالص داخلی طی مدت سه سال برساند.

کوموروفسکی در همین‌زمینه گفت که لهستان نیاز دارد تا زمانی را برای پیوستن به یورو تعیین کند تا برای دستیابی به پیش‌شرط‌های مالی که برای عضویت در یورو تعیین شده‌است، «تحت فشار» باشد. دولت تاسک اعلام کرده‌است که سال ۲۰۱۵ می‌تواند زمانی واقع‌بینانه برای تحقق پیش‌شرط‌‌های پیوستن به یورو باشد. این در شرایطی است که حزب قانون و عدالت متعلق به یاروسلاو کاچینسکی‌-‌ بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت- باتعیین ضرب‌الاجل برای تحقق این پیش‌شرط‌ها مخالفت کرده‌است.

تنش میان حزب پلتفورم مدنی و حزب قانون و عدالت پنج سال است که ادامه دارد. لخ کاچینسکی به طرزی غیر‌قابل انتظار موفق شد تا دونالد تاسک را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۵ میلادی شکست دهد. دو سال بعد، حزب تاسک پس از آنکه حزب قانون و عدالت محبوبیت و اقتدار خود را از دست داد، کنترل پارلمان را در اختیار گرفت. از آن زمان به بعد حزب پلتفورم مدنی بار‌ها اعلام کرد که تلاش‌هایش برای مدرن کردن لهستان از سوی لخ کاچینسکی با مانع مواجه شده‌است.

رییس‌جمهوری در لهستان تا حد زیادی بر سیاست‌خارجی کشورش تاثیر‌گذار است، فرماندهی ارتش را بر‌عهده دارد و از حق وتو برای مخالفت با قوانین بر‌خوردار است. برای آنکه رییس‌جمهوری لهستان نتواند قوانین مصوب پارلمان را وتو کند، باید سه چهارم نمایندگان به آن رای مثبت داده‌باشند.

به هر‌حال پیروزی کوموروفسکی در لهستان خبر بسیار خوشایندی برای بازار‌های مالی است و همچنین چالشی جدی برای کابینه لهستان به شمار می‌رود؛ چرا که این کابینه دیگر نمی‌تواند «رییس‌جمهوری ناهماهنگ» را به عنوان مقصر ناکامی‌های خود معرفی کند.