هفته‌ای آرام در انتظار وال‌استریت

گروه بین‌الملل- بازار سهام آمریکا که به دلیل گزارش‌های اقتصادی منفی دچار سقوط شده است، طی هفته جاری فرصت دارد پیش از آغاز فصل درآمدی شرکت‌ها تجدید قوا کند. طی هفته گذشته شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۱/۴ درصد سقوط کرد و روز جمعه به رقم ۴۸/۹۶۸۶ واحد یعنی کمترین سطح از ۵ اکتبر تاکنون رسید. شاخص نسدک کامپوزیت که مربوط به تکنولوژی است ۹۲/۵ درصد کاهش یافت و به ۷۹/۲۰۹۱ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نیز با افت ۰۳/۵ درصدی به ۵۸/۱۰۲۲ واحد رسید.

امروز دوشنبه بازارهای آمریکا به مناسبت روز استقلال بسته هستند. طی این هفته تنها یک گزارش مهم اقتصادی منتشر می‌شود. موسسه مدیریت عرضه روز سه‌شنبه شاخص این موسسه از فعالیت در بخش خدمات در ماه ژوئن را منتشر می‌کند. انتظار می‌رود این شاخص نسبت به ماه مه اندکی کاهش یافته باشد.

شاخص‌‌های عمده تحت تاثیر موجی از معیارهای اقتصادی ضعیف، هفته بدی را پشت سر گذاشتند. گزارش وزارت کار آمریکا که روز جمعه منتشر شد، نتوانست نگرانی‌ها درمورد روند بهبود اقتصادی را ازمیان ببرد.

اقتصاد آمریکا ۱۲۵،۰۰۰ شغل را از دست داده است که این میزان بیش از حد انتظارات بود اما نرخ بیکاری از ۷/۹ درصد به ۵/۹ درصد کاهش یافت. نرخ بیکاری به این علت کاهش یافت که نیم میلیون نفر دست از جستجو برای کار کشیدند و درنتیجه جزو بیکاران محاسبه نشدند. این درحالی است که اکثر تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند نرخ بیکاری به ۸/۹ درصد افزایش خواهد یافت.

پاتریک اوهار تحلیل‌گر ارشد بازار از مرکز بریفینگ خاطرنشان می‌کند که معیارهای فراوانی نشان می‌دهد کندی رشد اقتصادی در راه است. وی می‌گوید «شاهد هستیم که کندی رشد اقتصادی در راه است، اما شاهد یک رکود اقتصادی دیگر نخواهیم بود.»

یکی از معدود گزارش‌های اقتصادی که این هفته منتشر می‌شود فروش خرده‌فروشی در ماه ژوئن است که روز پنج‌شنبه اعلام می‌شود و نشانه‌ای از وضعیت صرف هزینه توسط مصرف‌کنندگان به دست می‌دهد. توماس نایهیم از بانک کریستینا معتقد است «درحال حاضر مصرف‌کنندگان بسیار محتاط هستند و انتظار رشد چشمگیری را در فروش خرده‌فروشی نداریم.»سرمایه‌گذاران همچنین این هفته فرصت دارند تا خود را برای آغاز غیررسمی فصل درآمدی شرکت‌ها در ۱۲ جولای آماده کنند. در این تاریخ شرکت آلومینیوم‌سازی آلکوآ نتایج درآمدی خود را منتشر می‌کند.