گروه بین‌الملل- روز پنج‌شنبه شاخص‌ها در وال‌استریت فصل سوم را با یک کاهش دیگر آغاز کردند، زیرا گزارش‌های مشاغل، بخش مسکن و بخش تولید نگرانی‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران را افزایش داد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز در ششمین کاهش متوالی خود حدود ۴۲ واحد افت کرد، این درحالی است که این شاخص در آستانه انتشار گزارش ماهانه مشاغل آمریکا مقداری از کاهش خود را جبران کرد. گزارش مشاغل بسیار مهم است زیرا بهبود بازار مشاغل برای احیای اقتصادی ضروری است. دولت آمریکا اعلام کرد، طی هفته گذشته تعداد تقاضاهای جدید برای دریافت مزایای بیکاری تا ۱۳،۰۰۰ مورد افزایش یافته و به ۴۷۲،۰۰۰ مورد رسیده است. این در شرایطی بود که اقتصاددانان کاهش تعداد تقاضاهای جدید را پیش‌بینی کرده بودند.

دیگر اخبار اقتصادی نیز به نگرانی سرمایه‌گذاران افزود. انجمن ملی دلالان معاملات ملکی آمریکا گزارش داد تعداد خریدارانی که برای خرید مسکن قرارداد امضا کرده‌اند در ماه مه کاهش داشته است. دراین میان موسسه مدیریت عرضه نیز اعلام کرد شاخص تولید این موسسه در ماه ژوئن کاهش داشته است، اما به نظر می‌رسد فعالیت صنعتی همچنان رشد داشته باشد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۹/۴۱ واحد یا ۴/۰ درصد سقوط کرد و به ۵۳/۹۷۳۲ واحد رسید. این کمترین سطح این شاخص از اکتبر سال ۲۰۰۹ تاکنون بود. شاخص داوجونز طی معاملات روز پنج‌شنبه به اندازه ۱۵۲ واحد افت کرد. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳۴/۳ واحد یا ۳/۰ درصد کاهش یافت و به ۳۷/۱۰۲۷ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۸۸/۷ واحد یا ۴/۰ درصد افت کرد و به ۳۶/۲۱۰۱ واحد رسید. شاخص داوجونز در فصل آوریل تا ژوئن ۱۰ درصد سقوط کرد و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ با کاهش ۹/۱۱ درصدی روبه‌رو شد.

دیروز جمعه نیز بورس‌های جهان وضع متفاوتی داشتند، زیرا سرمایه‌گذاران در میان نشانه‌هایی مبنی بر کندی بهبود اقتصادی در سرار جهان، در انتظار انتشار آمار بازار مشاغل آمریکا بودند.معاملات متلاطم در آسیا و اروپا پس از آن رخ داد که وال‌استریت فصل سوم را با کاهش آغاز کرد.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۰ درصد، شاخص داکس آلمان ۳/۰ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۱/۰ درصد افزایش یافت.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۱/۰‌درصد رشد کرد و به ۷۱/۹۲۰۳ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۹/۰ درصد سقوط کرد و به ۸۲/۱۶۷۱ واحد رسید.

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ نیز ۱/۱ درصد کاهش یافت و به ۳۲/۱۹۹۰۵ واحد رسید. اما شاخص شانگهای کامپوزیت ۴/۰درصد افزایش یافت و به ۹۰/۲۳۸۲ واحد رسید.