گروه بین‌الملل- دیروز سه‌شنبه اکثر بورس‌های جهان دچار کاهش شدند زیرا نگرانی‌های جدید در مورد بحران بدهی اروپا بر خوشحالی‌ها از تصمیم چین مبنی بر افزایش ارزش یوآن سایه افکند. موسسه رتبه‌بندی فیچ رتبه اعتبارات بانک اروپایی بی‌ان‌پی پاریباس را یک درجه کاهش داد. این امر موجب تضعیف اعتماد سرمایه‌گذاران شد و دوباره این نگرانی را به وجود آورد که بدهی‌های فزاینده اروپا رشد اقتصادی را کند و نظام مالی را تضعیف خواهد کرد.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۶/۰ درصد، شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد و شاخص سی‌ای‌سی- ۴۰ فرانسه ۵/۰ درصد سقوط کرد. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۱۲/۱۲۵ واحد یا ۲/۱ درصد کاهش یافت و به ۸۹/۱۰۱۱۲ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۵/۰ درصد افت کرد و به ۴۸/۱۷۳۱ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا با ۲/۱ درصد کاهش به ۳۰/۴۵۵۸ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ نیز ۵/۰ درصد سقوط کرد و به ۲۴/۲۰۸۱۴ واحد رسید.

روز دوشنبه نیز پس از آنکه از شور و شوق سرمایه‌گذاران درمورد تصمیم چین مبنی بر افزایش ارزش یوآن در برابر دلار کاسته شد، رشد بزرگ شاخص‌ها در وال‌استریت ازمیان رفت.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز که در ابتدای معاملات ۱۴۴ واحد افزایش یافته بود با کاهش ۸ واحدی روز را به پایان رساند. شاخص استانداردند پورز ۵۰۰ نیز دچار کاهش شد و شاخص نسدک کامپوزیت پس از هفت افزایش متوالی سقوط کرد.

تصور اولیه از تصمیم ارزی چین این بود که افزایش ارزش یوآن در برابر دلار به تولیدکنندگان و صادرکنندگان آمریکایی امکان رقابت در چین را می‌دهد. اما سرمایه‌گذاران متوجه شدند که این اقدام چین در بلندمت بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد و فورا موجب تقویت اقتصاد نمی‌شود.

کاهش ارزش یورو نیز از شور و شوق سرمایه‌گذاران درمورد اقدام چین کاست. کاهش ارزش پول اروپایی نشان‌دهنده تضعیف اعتماد به توانایی اروپا برای مهار مشکلات بدهی این قاره است.

بسیاری از شرکای تجاری چین این کشور را متهم می‌کنند که به منظور تقویت صاردات ارزش یوآن را به طور مصنوعی پایین نگه داشته است. این درحالی است که تضعیف ارزش یوآن موجب گران شدن کالاهای وارداتی برای مصرف‌کنندگان چینی می‌شود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۳/۸ واحد یا ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۴۱/۱۰۴۴۲ واحد رسید. شاخص استانداردند پورز ۵۰۰، ۳۱/۴ واحد یا ۴/۰ درصد افت کرد و به ۲۰/۱۱۱۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز ۷۱/۲۰ واحد یا ۹/۰ درصد سقوط کرد و در رقم ۰۹/۲۲۸۹ واحد ثابت شد.