بهبود رشد اقتصادی جهان به کمک اقتصادهای نوظهور

عکس: سایت رسمی OCDE

شادی آذری

سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در گزارشی جدید، پیش‌بینی خود در مورد رشد اقتصادی جهان در سال جاری و سال آینده میلادی را افزایش داد. بنابه گزارش بلومبرگ، در این گزارش آمده است که اقتصادهای نوظهوری مانند چین از کشورهای توسعه‌یافته غوطه‌ور در بدهی، پیشی می‌گیرند تا رشد اقتصادی جهان را به‌دست‌گیرند. بر اساس گزارش سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی که دیروز منتشر شد، اقتصاد ۳۰ کشور عضو این سازمان، رشدی ۷/۲ درصدی را در سال جاری میلادی تجربه خواهند کرد و این بیشتر از پیش‌بینی ماه نوامبر مبنی بر رشد ۹/۱ درصدی اقتصاد این کشورها در سال جاری است. به علاوه بر این اساس رشد اقتصادی جهان، شامل کشورهای غیرعضو این سازمان از جمله چین، در سال جاری میلادی به ۶/۴ درصد و در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۵ /۴ درصد خواهد رسید. این در شرایطی است که میانگین رشد اقتصادی جهان در دهه منتهی به سال ۲۰۰۶ میلادی معادل ۷/۳ درصد بود.

بر اساس اعلام سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی که به اعضای خود مشاوره می‌دهد، آنچه این افزایش‌ها نشان می‌دهد، از واگرایی در اقتصاد جهانی پس از خروج آن از بحران سال گذشته حکایت دارد. بحرانی که بدترین رکود را طی بیش از نیم قرن گذشته در پی داشت. در شرایطی که اقتصادهای چین و هندوستان با خطر رونق بیش‌از حد مواجهند، بدهکاری، رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته را تهدید می‌کند.

پیر کارلو پادون، اقتصاددان ارشد سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در این گزارش نوشته است: «بزرگترین خطر مربوط به تغییرات در بازارهای قدرتمند، اما گرفتار در بدهی است. در دیگر اقتصادها چون چین و هندوستان هم نمی‌توان به یک سناریوی رونق-‌‌ رکود تکیه کرد، بلکه به سخت‌گیری بیشتر در سیاست‌های پولی نیاز است.»

بحران شدید بدهی‌های اروپا که از یونان پاگرفت، نگرانی سرمایه‌گذاران را در مورد احیای اقتصادی افزایش داده است و بازارهای مالی را

با سقوط مواجه ساخته است، اما سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در گزارش دیروز خود آورده است که اقتصاد ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ و سال پس از آن تا ۲/۳ درصد رشد می‌کند. این در حالی است که پیش‌بینی‌های منتشر شده در ماه نوامبر از رشد ۵/۲ درصدی اقتصاد این کشور در این سال‌ها حکایت داشت. به علاوه بر اساس این گزارش، اقتصاد ناحیه یورو در مدت مذکور رشدی ۲/۱ درصدی را تجربه خواهد کرد، در حالی‌که پیش‌بینی قبلی این سازمان از رشد ۹/۰ درصدی اقتصاد این ناحیه حکایت داشت. بر این اساس اقتصاد ژاپن به جای رشد ۸/۱ درصدی که قبلا پیش‌بینی شده بود، رشدی ۳ درصدی را تجربه خواهد کرد.

اما بنا به پیش‌بینی این سازمان، در اقتصادهای نوظهور رشدی بسیار سریعتر را شاهد خواهیم بود. اقتصاد چین در سال جاری بیش از ۱۱ درصد رشد خواهد کرد. اقتصاد هندوستان رشدی ۳ /۸ درصدی را تجربه خواهد کرد و اقتصاد برزیل شاهد رشدی ۵/۶ درصدی خواهد بود. در شرایطی که در سال آینده اقتصاد هندوستان ۵/۸ درصد رشد خواهد کرد، رشد اقتصادی چین و برزیل به‌ترتیب به ۷/۹ درصد و ۵ درصد کاهش خواهد یافت که دلیل آن سخت‌گیری در سیاست‌های پولی برای جلوگیری از شکل‌گیری حباب دارایی‌ها و کنترل تورم است.