گروه بین‌الملل- سایه ماندگار: به تظاهرات‌کنندگان ضد‌دولت در بانکوک دستور داده‌ شده‌است تا هرچه سریع‌تر منطقه‌ای در این شهر را که در آن‌جا اردو زده‌اند تخلیه کنند. به گزارش بی.‌بی.‌سی از بلند‌گو‌ها، اعلامیه‌های تلویزیونی و پیام‌های تلفن‌همراه برای هشدار به تظاهرات‌کنندگان استفاده و از آنان خواسته‌شد تا ساعت ۱۵ به وقت محلی، ۸ صبح به وقت گرینویچ و ۳۰/۱۱ صبح به وقت تهران، منطقه اردوی خود را ترک کنند.

با این حال به نظر می‌رسید افراد اندکی به این درخواست‌ها توجه کردند و این موضوع مشخص نبود که پس از این چه اتفاقی رخ خواهد داد. این در شرایطی است که نیروهای ارتش تایلند با اعلام منطقه‌ای به نام منطقه شلیک آزاد و با هدف مهار تظاهرات به سوی معترضان شلیک می‌کنند.

این در شرایطی است که دور جدید خشونت‌ها در تایلند از روز پنج‌شنبه تا دیروز ۳۶ کشته و ۲۵۰ زخمی بر‌جای گذاشت.

از سوی دیگر کثیه ساواسدیپول، ژنرال ارتش تایلند که از هواداران معترضان موسوم به پیراهن قرمز بود دیروز و پنج روز پس از آنکه مورد شلیک گلوله قرار گرفت در بیمارستان جان باخت.

در همین حال دولت تایلند دیروز اعلام کرد که تنها زمانی آماده گفت‌و‌گو با تظاهرات‌کنندگان است که آن‌ها از خود صداقت نشان دهند و محل اردوی خود را ترک نمایند.

اما رهبران تظاهرات‌کنندگان پیشنهاد داده‌اند تا با میانجیگری سازمان‌ملل‌متحد مذاکراتی را با دولت انجام دهند اما تنها به‌شرطی که دولت نیروهای ارتش را از منطقه خارج کند.

این در حالی است که دولت از تظاهرات‌کنندگان به ویژه زنان، کودکان و افراد مسن خواست تا به دلیل آنچه شرایط خطر‌ناک برای باقی ماندن توصیف کرده‌اند هرچه سریع‌تر منطقه را ترک کنند. رسانه‌ها هم به مردم هشدار داده‌اند کسانی که در منطقه محل اردوی پیراهن‌قرمز‌ها باقی بمانند به مدت دو سال زندانی خواهند شد.

از سوی دیگر یکی از وزرای نزدیک به دفتر آبهیست وجاجیوا، نخست‌وزیر تایلند گفت که دولت به عملیات خود برای تنگ‌تر کردن حلقه محاصره ادامه خواهد داد. این وزیر ادامه داد: «‌ما دوست داریم تا از شهروندان بخواهیم مراقب خودشان باشند.»

با این همه به نظر می‌رسد که تظاهرکنندگان قصد تسلیم شدن ندارند و می‌خواهند مقاومت کنند. خبرنگار بی.‌بی.‌سی در محل اردوی پیراهن‌قرمز‌ها گفت که همزمان با نزدیک شدن ضرب‌الاجل دولت، سخنرانی‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد و تظاهرات‌کنندگان که بیشترشان را زنان تشکیل می‌دهند به کف‌زدن و شادمانی ادامه می‌دهند. حدود ۳۰۰ نفر از مردم که به دنبال منطقه‌ای امن در نزدیکی معبد بودند گفتند که به پیشنهاد دولت برای عبور امن از این منطقه اطمینان ندارند و جرات نمی‌کنند آن‌جا را ترک نمایند.

یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در خیابان‌های شهر بانکوک اعلام کرد که وضعیت همچنان بسیار تنش‌آلود است. او اضافه کرد که سربازان تایلندی سیاست دولت مبنی بر مهار تظاهرات‌کنندگان به وسیله گشودن آتش را پی‌گیری می‌کنند و در منطقه‌ای در اطراف منطقه حضور پیراهن قرمز‌‌ها منطقه شلیک ممنوع اعلام کردند تا تظاهرات‌کنندگان را از خود دور نگه دارند.

این در شرایطی است که گفته‌می‌شود حدود ۵ هزار نفر در منطقه راتچاپراسونگ حضور دارند و در این منطقه مواد غذایی و آب بسیار اندک است. یکشنبه شب درگیری‌های جدید در این منطقه که منطقه‌ای بسیار گران‌قیمت است و هتل‌ها و فروشگاه‌های مجللی در آن‌جا قرار دارد، رخ داد و بر‌اثر این درگیری‌ها یک سرباز کشته شد. او اولین قربانی نظامی در درگیری‌های اخیر تایلند است.

ساکنان یکی از هتل‌ها به نام هتل دوسیت ثانی پس از شنیدن صدای شلیک گلوله و انفجار از اتاق‌های خود به سوی طبقه زیرین ساختمان گریختند. در همین حال در ۲۲ ایالت در سراسر کشور تایلند وضعیت اضطراری اعلام شده‌است. بیشتر این استان‌ها در منطقه شمال تایلند که تظاهرات‌کنندگان در آن‌جا حضور دارند قرار دارد. این تصمیم باهدف جلوگیری از حرکت تظاهر‌ات‌کنندگان به سوی پایتخت اتخاذ شده است.