گزارش‌های متناقض از نرخ بیکاری انگلیس

گوردون براون نخست وزیر بریتانیا به همراه پیتر مندلسون وزیر اقتصاد این کشور- عکس: رویترز

براون تلاش می‌کند با موفقیت در مباحث اقتصادی شانس خود را برای پیروزی در انتخابات افزایش دهد

گروه بین‌الملل- شادی آذری: بر اساس آمار رسمی دولت انگلیس، نرخ بیکاری در این کشور در ماه مارس بیش از انتظار اقتصاددانان سقوط کرد و این موضوع شانس نخست‌وزیر این کشور، گوردون براون را برای پیروزی در دشوارترین انتخابات سه دهه اخیر این کشور افزایش داد. بنا به گزارش بلومبرگ، دیروز دفتر آمار انگلیس در لندن با انتشار آمار بیکاری در ماه مارس اعلام کرد تعداد افرادی که برای برخورداری از مزایای بیکاری در انگلیس نام‌نویسی کرده‌اند، نسبت به ماه فوریه۳۲،۹۰۰ نفر کاهش یافت و به ۵۴/۱ میلیون نفر رسید.

این در شرایطی است که بر اساس نظر‌سنجی بلومبرگ از ۲۶ اقتصاددان، انتظار می‌رفت این کاهش نرخ بیکاری تنها ۱۰،۰۰۰ نفر باشد.

اما از سوی دیگر یک برآورد مستقل از شکستن رکورد ۱۶ ساله نرخ بیکاری در انگلیس حکایت دارد. گوردون براون قصد دارد در انتخابات ششم ماه مه که سه نامزد اصلی در آن برای برنده شدن تلاش می‌کنند، با موفقیت در مباحث اقتصادی پیروزی را از آن خود کند. بحثی که او در مناظرات انتخاباتی مطرح ساخته است این است که احیای اقتصادی کشور بیش از آن شکننده است که بتوان در سال جاری با کسری بودجه فعلی دولت که رکورد شکسته است، مبارزه کرد. حزب براون نتوانسته است از حمایت حزب محافظه‌کار دیوید کامرون برخوردار شود، چون محافظه‌کاران بر این باورند که انگلیس باید در سال جاری میلادی هزینه‌ها را کاهش دهد. به علاوه حزب براون از حمایت حزب لیبرال دموکرات به رهبری نیک کلگ هم نتوانست برخوردار شود. این حزب دوباره توانسته است قدرت گیرد و در انتخابات حضوری موثر از خود نشان دهد. این سه رهبر امروز و در دومین دور مناظرات زنده تلویزیونی با یکدیگر روبه‌رو خواهند شد.

دیوید تینسلی، یک اقتصاددان از شعبه لندن بانک ملی استرالیا و یکی از مقامات سابق بانک مرکزی انگلیس می‌گوید: «برای هرکدام از نامزدها یک نکته در آمار و داده‌ها وجود دارد. حتی اگر تعداد درخواست‌کنندگان مزایای بیکاری کاهش یافته باشد هم وقت زیادی نخواهد گرفت که دیگر نامزدها پاسخی سریع و هوشمندانه برای براون بیابند.»

نظرسنجی‌ها

نتایج نظرسنجی‌ها که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد پس از حضور موفقیت‌آمیز کلگ در اولین مناظره زنده تلویزیونی در تاریخ ۱۵ آوریل و افزایش شانس پیروزی حزب لیبرال‌دموکرات، حزب کارگر انگلیس در جایگاه سوم قرار گرفته است. این بدان معناست که حزب کارگر با حمایت لیبرال دموکرات‌ها خواهد توانست بیشترین کرسی را در پارلمان داشته باشد و در قدرت بماند. اقتصاددانان سیتی‌گروپ در هفته جاری اعلام کردند که احتمالا برای دولت دشوار خواهد بود که با معضل کسری بودجه مقابله کند. کسری بودجه انگلیس قابل مقایسه با کسری بودجه یونان یعنی ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است و این موضوع ارزش پول انگلیس و ذخایر طلای این کشور را در خطر قرار خواهد داد.

در ماه فوریه تعداد متقاضیان مزایای بیکاری به‌جای ۳۲،۳۰۰ نفری که در ابتدا گزارش شده بود، به ۴۰،۱۰۰ نفر رسید. این کاهش بیشترین کاهش نرخ بیکاری از ماه ژوئن سال ۱۹۹۷ تا آن زمان بود. اما در ماه مارس نرخ بیکاری از ۹/۴ درصد به ۸/۴ درصد سقوط کرد که این میزان کمترین کاهش از ژوئن سال گذشته تا آن زمان بود. این گزارش بدان معناست که ممکن است بانک انگلستان مجبور شود نرخ بهره را سریع‌تر از آنچه پیش از این انتظار می‌رفت افزایش دهد. ماه گذشته نرخ تورم انگلیس به ۴/۳ درصد افزایش یافت که بالاترین حد تعیین شده از سوی بانک انگلستان را پشت سر گذاشت. بر اساس مقالاتی که دیروز در این‌باره منتشر شد، برخی از مقامات بانک انگلستان در جلسه اوایل این ماه از عواقب سرعت رشد تورم ابراز نگرانی کردند.

گزارش نرخ بیکاری که دیروز منتشر شد، نشان‌دهنده آن است که هنوز بازار کار انگلیس با کندی مواجه است. یک سرشماری دیگر که بر اساس روش‌های سرشماری سازمان بین‌المللی کار انجام شده است نشان‌دهنده آن است که طی سه ماه منتهی به فوریه، آمار بیکاران از ۴۳،۰۰۰ نفر به ۵/۲ میلیون نفر افزایش یافته است که بیشترین میزان از سال ۱۹۹۴ تا آن زمان بوده است. این نرخ ۸ درصدی بیکاری در مدت مذکور بیش از نرخ ۸/۷ درصدی در دوره پیش بوده است.

در این مدت نرخ بیکاری آمریکا ۷/۹ درصد و در ۱۶ کشور عضو ناحیه یورو ۱۰ درصد بوده است. در این مدت تعداد افرادی که استخدام شدند با ۸۹،۰۰۰ نفر کاهش به ۸/۲۸ میلیون نفر رسیدکه کمترین میزان از سال ۲۰۰۵ تاکنون است. تعداد افراد غیر فعال به لحاظ کاری که دانشجویان، افراد مبتلا به بیماری‌های دراز مدت و افرادی که دست از جستجو برای شغل کشیده‌اند، را شامل می‌شود، با ۱۱۰،۰۰۰ نفر افزایش به ۲/۸ میلیون نفر رسیده است که از زمان ثبت این آمار در سال ۱۹۷۱ تاکنون بیشترین میزان را نشان می‌دهد.