توکیو آرام و وال‌استریت در انتظار درآمد کمپانی‌ها

گروه بین‌الملل- بازار سهام توکیو به‌رغم کاهش اشتغال در ایالات متحده و نیز نگرانی‌های جدی درباره اقتصاد ایالات متحده، دل به توانمندی وال‌استریت در رد کردن اخبار بد بست و روز دوشنبه را با افزایش سپری کرد. به گزارش رویتر از توکیو، افزایش ارزش دلار در روز دوشنبه دلیل کافی به سرمایه‌گذاران ژاپنی داد تا بتوانند جریان مثبت در بازار را تقویت کنند و رو به خرید و فروش آورند. کارشناسان بازار معتقدند اینکه بازار سهام توکیو روز دوشنبه را با سود به پایان برد اساسا به دلیل عملکرد مثبت وال استریت در روز جمعه بود تا افزایش ارزش دلار.

درواقع به نظر می‌رسد بازار حقیقت کسادی اقتصادی ایالات متحده را پذیرفته است یا شاید هم با بهبود نسبی وضع موسسات مالی و پولی، تصوری از یک کسادی خفیف دارند. شاید هم اوضاع بدتر از آن چیزی باشد که سرمایه‌گذاران بازار تصور می‌کنند و اوضاع بازگردد. اما به نظر می‌رسد بازار در حال حاضر خیال ندارد آسودگی خاطر را با تشویش احتمالات بد خراب کند.

به این ترتیب شاخص سهام نیکی در روز دوشنبه ۱۵۷واحد یا ۱۸/۱ به دست آورد و به واحد ۴۵۰/۱۳ رسید. سود نیکی به‌رغم عملکرد ضعیف کمپانی تویوتا موتور رخ داد که به دلیل افزایش بی‌سابقه بیکاری در پنج سال اخیر در ایالات متحده رخ داد، ارزش سهام تویوتا موتور ۶/۱درصد تنزل یافت، شاخص سهام توپیکس هم ۱۷واحد یا ۲۹/۱ به دست آورد و به واحد ۱۳۰۶ رسید.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار به‌رغم گزارش ضعیف اشتغال در ایالات متحده در مقابل ین و یورو افزایش یافت. روز دوشنبه در توکیو هر دلار به ازای ۳۸/۱۰۲ین معامله شد، که نسبت به روز جمعه در نیویورک که هر دلار به ازای ۳۰/۱۰۲ین معامله شده بود، ارزش دلار اندکی افزایش نشان می‌دهد.

نرخ برابری یورو در برابر دلار به ازای هر یور ۵۶۷۰/۱دلار بود که نسبت به روز جمعه که هر یورو به ازای ۵۷۱۹/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار افزایش نامحسوسی را نشان می‌دهد. همچنین در روز دوشنبه در توکیو قیمت نفت تحویلی برای ماه مه به ۱۰۷دلار برای هر بشکه رسید. آتش‌سوزی در یکی از پالایشگاه‌های ایالات‌متحده از عوامل افزایش قیمت نفت به ۱۰۷دلار برای هر بشکه بود.

وال‌استریت در هفته آینده در حالی شروع به کار خواهد کرد که منتظر یکی از مهم‌ترین خبرها برای جریان بازار یعنی درآمد کمپانی‌ها است. معلوم نیست فعالان وال‌استریت که هفته گذشته توانستند گزارش افزایش بیکاری را بی‌اعتنا رد کنند و جریان کسب سود هفته را حفظ کنند خواهند توانست نسبت به کاهش درآمد کمپانی‌ها که شاخص اصلی میزان خرج مصرف‌کنندگان است، بی‌اعتنا بماند، آن هم در زمانی که صحبت‌های زیادی درباره کسادی وجود دارد.

اخیرا آلن گرین اسپن، رییس سابق بانک مرکزی ایالات‌متحده گفته است که آمریکا هنوز ۵۰درصد شانس سقوط به ورطه رکود را دارد. هفته گذشته بن‌برنانکی، رییس فعلی بانک مرکزی آمریکا هم برای اولین‌بار از کسادی اقتصادی آمریکا سخن گفت: هرچند همگان را امیدوار کرد که اقدامات لازم را برای محدود کردن اثرات آن و نیز رشد اقتصادی آمریکا اتخاذ خواهند کرد. به نظر می‌رسد نتایج و گزارش‌های درآمد بانک‌ها به بدی که بازار گمان می‌کرد نباشد.