بانک «اچ.اس.بی.سی» انگلیس، بزرگ‌ترین شرکت جهان

فارس- فوربس در گزارشی از رتبه‌بندی ۲۰۰۰ شرکت بزرگ جهان اعلام کرد، بانک اچ‌اس‌بی‌سی انگلیس با ۳/۲‌تریلیون دلار دارایی بزرگ‌ترین شرکت جهان به شمار می‌رود. نشریه اقتصادی فوربس نام بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان را منتشر کرد. در این گزارش ۲۰۰۰ شرکت بزرگ جهان بر‌اساس میزان فروش، میزان سود حاصل از فعالیت‌های خود، میزان دارایی‌ها و میزان ارزش خود در بازار سهام با یکدیگر مقایسه شده و رتبه‌بندی شده‌اند. این شرکت‌ها در مجموع متعلق به ۶۰ کشور جهان هستند.

میزان درآمد جمعی این شرکت‌ها ۳۰‌تریلیون دلار، میزان سود آنها ۴/۲‌تریلیون دلار و میزان دارایی‌های آنها در مجموع ۱۱۹‌تریلیون دلار برآورد شده است. همچنین ارزش کل این شرکت‌ها در بازار سهام ۳۹‌تریلیون دلار تخمین زده شده است. همچنین در‌حال‌حاضر ۷۲‌میلیون نفر برای این شرکت‌ها کار می‌کنند.

بر اساس گزارش فوربس، بزرگ‌ترین شرکت جهان بانک اچ‌اس‌بی‌سی انگلیس است. میزان فروش این بانک بالغ بر ۱۴۶‌میلیارد دلار، میزان سود آن ۱۹‌میلیارد دلار، میزان دارایی‌های آن ۳/۲‌تریلیون دلار و ارزش این شرکت در بازار بورس ۱۸۰میلیارد دلار اعلام شده است. تعداد زیادی از شرکت‌های آمریکایی جنرال الکتریک، بانک آمریکا، بانک مورگان شیس و شرکت نفتی اکسون موبیل نیز به ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.

میزان فروش، سود، دارایی‌ها و ارزش بازار شرکت جنرال الکتریک به ترتیب ۱۷۲‌میلیارد دلار، ۲۲‌میلیارد دلار، ۷۹۵‌میلیارد دلار و ۳۳۰‌میلیارد دلار اعلام شده است.

این متغیرها در مورد بانک آمریکا به ترتیب ۱۱۹‌میلیارد دلار، ۱۴‌میلیارد دلار، ۷/۱‌تریلیون دلار و ۱۷۶‌میلیارد دلار اعلام شده است.

متغیرهای مذکور در مورد بانک مورگان ۱۱۶‌میلیارد دلار، ۱۶‌میلیارد دلار، ۵/۱‌تریلیون دلار و ۱۲۶‌میلیارد دلار برآورد شده است.

متغیرهای مذکور در مورد اکسون موبیل نیز به ترتیب ۳۵۸‌میلیارد دلار، ۴۰‌میلیارد دلار، ۲۴۲‌میلیارد دلار و ۴۶۵‌میلیارد دلار اعلام شده است.

شرکت‌های شل، بیریتیش پترولیوم، تویوتا، ای‌ان‌جی و برکشایر نیز به ترتیب رتبه‌های ششم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

هنوز غول‌های آمریکایی مسلط به این فهرست هستند، هرچند تعداد آنها اندکی نسبت به سال قبل کاهش یافته است، به نظر می‌رسد دلیل کاهش تعداد غول‌های آمریکایی، ناتوانی برخی از شرکت‌ها از رقابت با همتایان خارجی آنها باشد. برعکس، تعداد شرکت‌های بزرگ از هند، چین و برزیل به سرعت افزایش یافته است و بر این فهرست اضافه شده‌اند. برای مثال هند، امسال ۴۸ شرکت در این فهرست دارد. ۶۱ شرکت آمریکایی که در سال ۲۰۰۴ در فهرست حاضر بوده‌اند، از این فهرست خارج شده‌اند.