فارس- روزنامه فرانسوی لوموند در گزارش دیروز نوشت، در حالی که پس از گذشت یک هفته از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه همگان در انتظار اعلام نتایج رسمی این انتخابات بسر می‌برند، مبارزه انتخاباتی در این کشور شکل کاملا حقوقی و قضایی به خود گرفته است. حزب حاکم «زانو پی اف» به رهبری «رابرت موگابه»، رییس‌جمهور ۸۳ ساله زیمبابوه که در انتخابات پارلمانی با شکست مواجه شد، ضمن اعلام آمادگی کامل برای شرکت در دور دوم انتخابات، از کمیسیون انتخابی کشور درخواست کرده آرای شرکت‌کنندگان در این انتخابات جنجالی را مجددا مورد شمارش قرار دهد.

این در حالی است که حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک (حزب مخالف اصلی زیمبابوه) به رهبری «مورگان چانگرای» مدعی پیروزی در انتخابات است و از دادگاه عالی خواسته است تا هرچه سریع‌تر نتایج انتخابات را منتشر کند. دادگاه عالی زیمبابوه که عالیترین مرجع قضایی در این کشور است همچنین اعلام کرده که در روز ۷ آوریل (۲۹ فروردین) آینده درباره درخواست حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک مبنی بر اعلام فوری نتایج انتخابات تصمیم‌گیری می‌کند و حکم خود را صادر خواهد کرد.

از سوی دیگر کمیسیون انتخاباتی که برای بررسی و رسیدگی آرای شمارش شده درخواست زمان کرده نیز در ارزیابی خود اعلام کرده که دادگاه عالی زیمبابوه در این زمینه واجد صلاحیت و شایستگی لازم نیست و این مساله از حوزه صلاحیت این مرجع خارج است.

«نلسون چامیسا» سخنگوی حزب مخالف زیمبابوه نیز گفت: درخواست شمارش مجدد آرای پیش از اعلام آن درخواستی بس مضحک و خنده‌دار است.

وقتی که هنوز ارقام نهایی آرای اعلام نشده و کسی از شمار نهایی آرای اطلاعی ندارد، چگونه امکان بازشماری آن وجود دارد؟

«تندای بیتی»، دبیر کل جنبش تغییرات دموکراتیک زیمبابوه نیز اعلام کرد: طبق آیین‌نامه انتخاباتی، درخواست شمارش مجدد آرای تنها ۴۸ ساعت پس از اعلام نتایج امکان‌پذیر است. رابرت موگابه نیز طی بیانیه‌‌ای که در یکی از روزنامه‌های دولتی این کشور به چاپ رسید از مردم خواست تا از سرزمینشان حمایت و دفاع کنند و نگذارند کشورشان به دست سفیدپوستان بیفتد. وی در این مقاله خطاب به مردم کشورش نوشت: این سرزمین ماست، نباید اجازه دهیم دوباره به دست‌ سفیدپوستان بیفتد.