گروه بین‌الملل- مجمع ملی کوبا دیروز به اتفاق آرا رائول کاسترو را به عنوان رییس‌جمهوری و فرمانده ارتش این کشور انتخاب کرد. رائول کاستروی ۷۶ساله برادر فیدل کاسترو از ۱۸ ماه پیش تاکنون عملا اداره این کشور کمونیستی را برعهده داشت. پس از کناره‌گیری رسمی فیدل‌کاسترو از قدرت در هفته گذشته مجمع ملی کوبا رائول را به عنوان رهبر جدید این کشور برگزید. رائول کاسترو در سخنرانی خود پس از انتخاب شدن به این سمت گفت: فرمانده ارشد انقلاب کوبا از هر نظر یگانه است. فیدل‌، فیدل است و من در امور کشور با او مشورت خواهم کرد. وی سپس افزود: چیزی تغییر نکرده و ما با همان قدرتی که تا اینجا آمده‌ایم به راه خود ادامه خواهیم داد.

در حالی که رائول کاسترو به جای برادرش سکان هدایت یکی از آخرین کشورهای کاملا کمونیستی جهان را بر عهده گرفته است تحلیل‌گران بیش از هر چیز دیگری علاقه دارند که بدانند آینده کوبا در پایان ۵۰ سال حکومت فیدل‌کاسترو چه خواهد شد. رائول کاسترو در نخستین سخنرانی خود وعده داد که اصلاحات اقتصادی را آغاز کند و البته با همان قاطعیت نیز اعلام کرد که سیستم کمونیستی کوبا تغییر نخواهد کرد.

این که رائول کاسترو چگونه خواهد توانست این اضداد را در کنار هم جمع کند، بحث‌برانگیزترین بخش آینده کوبا است. گزارش‌های رسیده از هاوانا و دیگر شهرهای کوبا حاکی از آن است که پنجاه سال حاشیه‌نشینی در جامعه جهانی، کوبا را از هر نظر فرسوده و به کشوری فقیر تبدیل کرده است.

فقر و فحشا در این کشور رو به گسترش است و چرخ بسیاری از صنایع از حرکت باز ایستاده است. کوبا در بسیاری بخش‌ها نیازمند کمک‌های خارجی است و بسیاری از استادان دانشگاه‌های این کشور به خارج از کوبا مهاجرت کرده‌اند.

باز کردن درهای اقتصاد و کاهش دشمنی با غرب تنها راهی است که برای رائول کاسترو باقی‌مانده تا بتواند کشورش را اداره کند.

تحلیل‌گران عقیده دارند که در آینده روابط کوبا و ایالات‌متحده رو به بهبود، هر چند اندک، خواهد گذاشت. این نشانه‌ها در رفتار هر دو طرف دیده شده است.

در ماه نوامبر جورج بوش در سخنرانی خود گفت: ما می‌توانیم روابط بهتری با کوبا داشته باشیم، زمانی که نشانه‌های تغییر را مشاهده کنیم. در مقابل رائول کاسترو نیز هیاتی از اعضای کنگره آمریکا را در هاوانا ملاقات کرد. مجموعه این تحرکات نشان می‌دهند که کمونیستم فیدل کاسترو به آخرین روزهای خود نزدیک شده است. زمان تغییر برای کوبا فرا رسیده است.