حمله شدید به «اوباما»

دنیای اقتصاد- هیلاری کلینتون که از سه‌شنبه بزرگ تاکنون نتوانسته‌است در برابر باراک اوباما به پیروزی برسد، در یک گردهمایی انتخاباتی در سین‌سیناتی اوهایو، باراک اوباما را به دزدی شعار و کپی کردن برنامه‌های جورج بوش متهم کرد. هیلاری کلینتون: خجالت بکش اوباما!

در حالی که نظرسنجی‌ها از برتری باراک اوباما خبر می‌دهند

خویشتنداری هیلاری کلینتون به پایان رسید

گروه بین‌الملل - در حالی که ده روز بیشتر به رقابت حساس نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در دو ایالت کلیدی تگزاس و اوهایو باقی نمانده است، گردهمایی انتخاباتی نامزدهای دموکرات به صحنه به چالش کشیدن جدی یکدیگر تبدیل شده که در پاره‌ای موارد به حمله لفظی و فحاشی نیز رسیده است.

هیلاری کلینتون که از سه‌شنبه بزرگ تاکنون نتوانسته در برابر باراک اوباما به پیروزی برسد در یک گردهمایی انتخاباتی در سین‌سیناتی اوهایو، باراک اوباما را بار دیگر به دزدی شعار و کپی کردن برنامه‌های جورج بوش متهم کرد.

هیلاری کلینتون در حالی که چند بسته تبلیغاتی باراک اوباما را در دست داشت رو به مردم و دوربین‌های تلویزیونی گفت: خجالت بکش باراک اوباما، امروز تو در حال انجام کاری هستی که ما از تو انتظار داشتیم.

شیوه تبلیغاتی تو کاملا منطبق بر شعارهای تو است. این همان چیزهایی است که ما از تو انتظار داشتیم. شرم بر تو باراک اوباما!

این سخنان به طور مستقیم از چند شبکه تلویزیونی آمریکا از جمله سی‌ان‌ان پخش می‌شد. هیلاری کلینتون در حالی که برافروخته شده بود خطاب به باراک اوباما گفت: شما به همان مهارتی که شعارهای دیگران را کپی می‌کنید، برنامه‌های آنها را نیز وارونه جلوه می‌دهید.

وی سپس اوباما را به لفاظی کردن برای مردم آمریکا و بی‌عملی متهم کرد و گفت: حرف‌های اوباما اگرچه دارای ارزش و اهمیت هستند؛ اما عمل کارسازتر از حرف است.

هیلاری کلینتون در پایان باراک اوباما را به تلاش برای وارونه جلوه دادن عمدی برنامه‌هایش متهم کرد و گفت: باراک اوباما از تکنیک‌هایی استفاده می‌کند که کارل رو مشاور تبلیغاتی جورج بوش در سال ۲۰۰۰ استفاده می‌کرد. این برنامه‌های تبلیغاتی از حقه‌های کارل رو اقتباس شده‌اند.

آنچه این گونه خشم هیلاری کلینتون را برانگیخته است بسته‌های تبلیغاتی باراک اوباما بود که در دو ایالت تگزاس و اوهایو در خانه‌های مردم توزیع شدند. در ایالات متحده مرسوم است که کاندیداها علاوه بر تاکید بر شعارهای خود و تبلیغ برنامه‌هایشان، با پخش بروشور و مجله بر نقاط ضعف رقیب نیز انگشت گذاشته و آنها را بزرگ‌نمایی می‌کنند.

در بسته‌هایی که در ایالت تگزاس و اوهایو پخش شدند از حمایت هیلاری کلینتون از پیمان نفتا و رایگان نبودن برنامه نظام مراقبت بهداشتی و درمانی هیلاری کلینتون سخن به میان آمده است.

به عقیده تحلیلگران پخش این بسته در دو ایالت مذکور می‌تواند تاثیر فراوانی بر رای اوباما بگذارد.

اوباما در این بسته اشاره کرده است که پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا که موجب حذف تعرفه واردات و صادرات شد، چگونه منافع کارگران را تخریب کرد.

پیمان نفتا در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون به امضا رسید. همچنین باراک اوباما به مردم گفته است که هزینه‌های بهداشت و درمان در صورت پیروزی هیلاری کلینتون افزایش خواهد یافت. اکثر جمعیت این دو ایالت پرجمعیت و مهم را کارگران تشکیل می‌دهند و با تبلیغات منفی اوباما علیه کلینتون یقه‌آبی‌ها احتمالا به هیلاری کلینتون پشت خواهند کرد. این در حالی است که پیش از این اتحادیه‌های کارگری از باراک اوباما حمایت کرده بودند. اتحادیه‌های کارگری قدرتمندی همچون اتحادیه تیمیستر و اتحادیه بین‌المللی کارگران خدماتی از اوباما حمایت کرده‌اند.

باراک اوباما در واکنش به حمله هیلاری کلینتون گفت: از آنچه در این برگه‌های تبلیغاتی نوشته شده است دفاع کرده و از تغییر لحن خانم کلینتون تعجب می‌کنم. اوباما در ادامه این حملات را تاکتیک جدید هیلاری کلینتون خواند و گفت: عبارت نادرستی در این بسته‌ها وجود ندارد. این بسته‌ها روزهای زیادی است که فرستاده می‌شوند و اینکه ناگهان موردتوجه قرار گرفته و این‌گونه ما به خاطر آنها موردحمله تیم کلینتون قرار می‌گیریم نشان‌دهنده جلوتر بودن ما در رقابت با کلینتون است.

انتخابات ایالت‌های تگزاس و اوهایو برای هیلاری کلینتون اهمیت فراوانی دارد. در صورتی که او نتواند در این ایالت‌ها به پیروزی برسد، شانس خود را تاحد بسیار زیادی از دست خواهد داد.

به عقیده تحلیل‌گران شعار «تغییر» باراک اوباما در آمریکا اکنون نتیجه داده است. برخی نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهند که باراک اوباما می‌تواند تمام کاندیداها را شکست داده و به ریاست جمهوری آمریکا برسد. اگرچه بخش مسن جامعه آمریکا هنوز باور ندارند که یک سیاه‌پوست می‌تواند به ریاست جمهوری آمریکا برسد، اما جامعه جوان آمریکا مسائل نژادی را به فراموشی سپرده و اصولا عقیده دارد که آمریکا از دهه ۶۰میلادی به این سو تغییر کرده است.

منازعات سیاسی اخیر میان کلینتون و اوباما زمانی رو به اوج نهاد که این دو کاندیدای دموکرات در ایالت اوهایو، یکی از ایالت‌های بزرگی که انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در آن در تاریخ چهارم مارس برگزار می‌شود، به طور جداگانه به مبارزات انتخاباتی پرداختند.

سناتور اوباما تاکنون به ۱۱ پیروزی متوالی در انتخابات مقدماتی و درون حزبی دست یافته و برخی از حامیان کلینتون اعلام کرده‌اند که کاندیدایشان برای زنده نگه‌داشتن امیدهایش در کسب نامزدی حزب دموکرات، باید حتما در انتخابات مقدماتی پیش رو در ایالت‌های اوهایو و تگزاس، پیروز شوند.

جدیدترین نظرسنجی‌ها حاکی از این است که رقابت در ایالت اوهایو تنگاتنگ و در ایالت تگزاس بسیار تنگاتنگ‌تر و نفس‌گیرتر است.

در حالی که از مناظره تلویزیونی که در آن خانم کلینتون گفت: «افتخار می‌کند که در این انتخابات تاریخی در کنار اوباما است.» تنها چند روزی گذشته است، عصبانیت و خشم کلینتون در انتقاد از رقیبش بسیار مشهود بود. هیلاری کلینتون خشمگینانه بیان کرد: اوباما در حال کمک و تسکین دادن به همان صاحبان نفوذ و هم‌پیمانان در حزب جمهوریخواه است که اساسا با آنچه ما می‌خواهیم برای آمریکا انجام دهیم، مخالفند.