گروه بین‌الملل - مریل لینچ با اعلام خبر سرمایه‌گذاری جدید در این بانک موجب شکوفایی وال‌استریت در اولین روز هفته آخر سال ۲۰۰۷ شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، مقامات بانک مریل لینچ، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایالات‌متحده که در اثر بحران اعتبارات در ماه‌های اخیر با کاهش درآمد مواجه شده بود و رییس آن ناگزیر از استعفا شد؛ اعلام کردند که دو گروه سرمایه‌گذاری سنگاپوری قصد دارند ۲/۶میلیارد دلار در این موسسه بانکی سرمایه‌گذاری کنند. این خبر برای بازار که حداقل سه ماه است با بحران کمبود اعتبارات و پول دست و پنجه نرم می‌کند، بسیار مسرت‌بخش بود.

برای سرمایه‌گذاران نبود روز دوشنبه نوید یک فصل خوب و پایدار رونق را می‌داد. خبر خوب مریل لینچ روز خوبی را برای سهام موسسات اعتباری رقم زد که مدت‌ها است ناامیدی و ابهام بر آنها سایه افکنده است و نه اقدامات حمایتی بانک مرکزی آمریکا و نه اخبار خوب اقتصادی نتوانسته بود آنها را از این بحران و عدم‌قطعیت و بی‌ثباتی برده‌اند.

یکی از تحلیلگران بازار معتقد است، سرمایه‌گذاری در مریل لینچ به ثبات در بازار کمک می‌کند و ما آن را رای اعتمادی به وضعیت اقتصاد آمریکا از طرف سرمایه‌گذاران خارجی می‌بینیم.

شاخص سهام داوجونز در روز دوشنبه ۹واحد یا ۷۳/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۵۴۹ رسید. روز جمعه شاخص داو ۲۰۰واحد به دست آورده بود. شاخص سهام استاندارد پورز ۱۲واحد یا ۲۳/۰ درصد به دست آورد و به واحد ۱۴۹۶ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۲واحد یا ۸۰/۰درصد ترقی کرد و به واحد ۲۷۱۴ رسید.

حجم معاملات در روز دوشنبه محدود بود. نزدیک شدن به روزهای پایانی سال یکی از دلایل محدودیت میزان معاملات بود، احتمالا سرمایه‌گذاران به دنبال فرصتی هستند تا بتوانند پس از یک سال بی‌ثباتی و نارآمی مددا به شرایط ثبات بازگردند.

بازار در ۱۰سال اخیر چنین بی‌ثباتی را تجربه نکرده بودند. در روزهای تابستانی، بازار بارها به شرایط روزهای تاریک و بحرانی دهم ۸۰ بازگشت. در ژاپن، بازار سهام توکیو تحت‌تاثیر افزایش و رونق وال استریت و نیز کاهش ارزش ین در مقابل دلار روز خوبی را در روز سه‌شنبه سپری کرد، این در حالی است که در روز دوشنبه حجم معاملات اندک در توکیو روز آرامی را پشت سر گذاشت.

شاخص سهام نیکی در روز سه‌شنبه ۲۹۶واحد یا ۹۴/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۵۵۵۳ رسید. بازارهای اروپا هم روز دوشنبه خوبی را پشت سر گذاشتند، به نظر می‌رسد روحیه کریسمس به بازارها سرایت کرده است. شاخص سهام FTSE لندن ۷۰/۰درصد به دست آورد، داکس آلمان ۷۰/۱درصد ترقی کرد و شاخص CAC-۴۰ فرانسه ۲۱/۰ افزایش یافت. در بازار معاملات ارز ارزش دلار در روز سه‌شنبه در بازارهای آسیایی در مقابل ین و یورو افزایش یافت.

هر یورو به ازای ۴۳۹۰/۱دلار معامله شد که نسبت به روز قبل که هر یورو به ازای ۴۳۹۴/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار افزایش اندکی نشان می‌دهد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۰۲/۱۱۴ین معامله شد، حال آنکه روز قبل هر دلار به ازای ۱۳/۱۱۳ین معامله شده بود.

قیمت نفت خام در بازارهای بین‌المللی ۸۲سنت افزایش یافت و روز دوشنبه در نیویورک هر بشکه نفت به ازای ۱۳/۹۴دلار معامله شد.