گروه بین‌الملل - نتیجه یک پژوهش گسترده بین‌المللی نشان می‌دهد که فنلاند و کره‌جنوبی، در زمره ابرقدرت‌های آموزش در سطح جهان هستند.

نتایج برنامه سه‌ساله ارزیابی دانش‌آموزان جهان (با عنوان اختصاری پیسا) نشان می‌دهد که این دو کشور جزو پنج کشور برتر جهان در زمینه مطالعه و ریاضیات هستند. بر اساس این گزارش که چکیده آن روی خروجی بی‌بی‌سی قرار گرفته است، کره‌جنوبی از سال ۲۰۰۰ به این سو پیشرفت چشمگیری در زمینه افزایش مطالعه داشته است‌. این رده‌بندی‌ها بر‌اساس ارزیابی‌هایی که از دانش‌آموزان ۱۵‌ساله در ۵۷ کشور جهان انجام شده، تهیه شده است.

فنلاند، که همواره در رده‌های بالایی رده‌بندی‌های آموزشی جهان قرار دارد، در گزارش هفته گذشته ارزیابی علوم در جهان نیز در صدر جدول رده‌بندی قرار گرفته بود.

بر اساس نتایج این ارزیابی جدید که توسط سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) انجام شده، لهستان نیز پیشرفت قابل‌توجهی در زمینه آموزش داشته است.

در رده‌بندی در زمینه خواندن که بر‌اساس آزمایش‌های انجام گرفته در سال ۲۰۰۶ تهیه شده است، لهستان در مکان نهم و در بین پیشرفته‌ترین کشورها در این زمینه قرار گرفته است.

آخرین یافته‌های این پژوهش همچنین رقابت زیاد در سطح جهان در زمینه آموزش را نشان می‌دهد. بر‌اساس این گزارش کشورهای آسیایی از جمله تایوان، هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی، کشورهای شمال اروپا را به مبارزه طلبیده‌اند و در مواردی آنها را پشت‌سر گذاشته‌اند.

همچنین کره‌جنوبی به مستحکم‌تر کردن موقعیت خود ادامه داده است.

بر اساس آمار سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، ثروت ملی کره‌جنوبی در دهه ۱۹۶۰ به اندازه افغانستان بود، اما توجه مدام به آموزش باعث شده این کشور در رده‌بندی‌های آموزشی جهان رتبه‌های بسیار بالایی کسب کند.

آموزش در کره‌جنوبی، همانند فنلاند، به عنوان کلید موفقیت اقتصادی در نظر گرفته شده و همواره بر این مساله تاکید شده است.

در این گزارش همچنین آمده است، کشورهای صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی از افزایش بودجه آموزش نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، این کشورها در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴، بودجه آموزش خود را ۳۹‌درصد افزایش داده‌اند، اما در مقابل خروجی‌های سیستم آموزشی عموما تغییری نکرده اند.

بنابر‌این گزارش، کشورهای اروپایی در زمینه آموزش و مهارت‌های دانش آموزان در حال عقب افتادن از کشورهای آسیایی هستند.

این گزارش به طور مشخص آلمان و فرانسه را نقد کرده و ادعا می‌کند که این کشورها نظام آموزشی پیش پا‌افتاده دارند و دچار توزیع طبقاتی دسترسی به امکانات آموزشی هستند.

از سوی دیگر، کشورهای چین و هند به دلیل آنچه دستیابی به قابلیت‌های درخور با هزینه پایین و با رشدی همواره فزاینده نامیده شده، مورد تقدیر قرار گرفته اند.

گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه کشورهایی چون کره‌جنوبی و فنلاند را به عنوان نمونه‌های مثبتی از سرمایه‌گذاری در بخش آموزش ارزیابی کرده است.